تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
1

پیش بینی خرید ۴۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان لرستانی  در طی سال جاری

  • کد خبر : 9127
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
پیش بینی خرید ۴۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان لرستانی  در طی سال جاری
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان از خرید 400 هزارتن گندم از کشاورزان لرستانی در طی سال جاری خبر داد

حجت بیرانوند در نشست خبری با خبرنگاران در روزسه شنبه ۲۰  تیر ماه اظهار کرد : تکلیف اصلی این اداره خرید ،ذخیره و تبدیل گندم به آرد در کارخانه و تحویل آن به نانوایی‌ها است.

وی افزود : سال گذشته ۱۳ هزار تن کالای اساسی شامل هفت هزار تن برنج و ۶ هزار تن شکر در استان توزیع شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم ۲ هزار و ۵۰۰تن بوده است. و امسال تاکنون بیش از ۲۵ تن کالای اساسی برای توزیع در اختیار اداره‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

بیرانوند تصریح کرد: با توجه به گستردگی بازار و حوزه آرد و نان، تخلف در این بخش همیشه وجود دارد و پارسال نیز عده ا ا.ز متخلفان این حوزه در مرکز استان بازداشت شدند که هم اکنون در حال گذران مراحل قضایی هستند.

این مسئول گفت: یک‌هزار و۲۲۸۰ میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران لرستانی پرداخت شده است که از این مبلغ، بخش اول مطالبات گندم کاران و شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم است و در مرحله بعد نیز۲ هزار تومان جایزه و یکهزار و۵۰۰ تومان یارانه نیز به ازای هرکیلوگرم توسط دولت پرداخت می شود.

بیرانوند ظرفیت سیلوهای نگهداری غلات در استان را نیز ۸۵۰ هزار تن برشمرد و افزود: این میزان حدود۳رابر نیاز ذخیره سازی استان است همچنین ۱۳ کارخانه آرد استان نیز ۷۰۶ هزار تن ظرفیت دارند.

وی با بیان اینکه از اول خردادماه همزمان با آغازفصل خرید تضمینی گندم در استان تاکنون ۲۲۵ هزار تن از این محصول خریداری شده است تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۷ درصد رشد یافته و رکود برداشت در رومشکان، چگنی و پلدختر شکسته شده است.

وی میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در سال قبل را۲۷۵ هزار تن برشمرد و ادامه داد: میزان مصرف سالانه گندم در لرستان ۳۰۰ هزار تن و پیش بینی خرید امسال ۴۰۰ هزار تن می باشد.

بیرانوند یادآور شد : در لرستان طرحی را به صورت پایلوت برای کنترل خودروهای حمل و توزیع آرد از طریق هوشمندسازی آغاز کرده است و نتایج آن در آینده اعلام می شود.

وی زیرساخت‌های استان را مطلوب عنوان کرد و افزود: لرستان بیش از۸۵۰ هزار تن ظرفیت استاندارد نگهداری غلات را دارد.

وی همچنین سرانه مصرف نان در لرستان را ۱۲ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: از ابتدای طرح سهمیه بندی آرد نانوایی ها تاکنون، تنها ۹۰ تن از سهمیه نانوایی های متخلف کم شده که در مقایسه با مصرف سالانه ۲۷۸ هزار تن آرد بسیار ناچیز است.

او اظهار کرد: مطالبات کشاورزان استان لرستان بابت خرید تضمینی تا یکم تیرماه تسویه شده و کار خرید توسط ۵۰ کمیسیون تخصصی ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: کشاورزان باید اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی ثبت کنند تا با انتقال آن به بانک کشاورزی در پایان هر روز کاری، نسبت به پرداخت مطالبات آن‌ها اقدام شود.

 وی خاطر نشان کرد : شهرستان بروجرد ظرفیت ذخیره حدود ۵۰ هزار تن گندم در۲ سیلو و کارخانه آرد را دارد.

Visits: 26

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=9127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.