تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
6

از خواستن تا توانستن با صرف فعل ما می توانیم

  • کد خبر : 9648
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
از خواستن تا توانستن با صرف فعل ما می توانیم
جمعی از اصحاب رسانه با نام راهیان پیشرفت راهی سفر سه روزه ای به مقصد تهران – قم شدند .

 هشتم مهرماه ۱۴۰۲ به همت سازمان بسیج رسانه ، روابط عمومی سپاه و خانه مطبوعات استان ، جمعی از اصحاب رسانه استان لرستان به منظور آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی در چند سال اخیر راهی سفر سه روزه ای به مقصد تهران – قم شدند .

صبح هشتم مهرماه ۱۴۰۲ به همت سازمان بسیج رسانه ، روابط عمومی سپاه و خانه مطبوعات استان ، جمعی از اصحاب رسانه استان لرستان به منظور آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی در چند سال اخیر راهی سفر سه روزه ای به مقصد تهران – قم شدیم .

چند ساعتی که درون اتوبوس بودیم را به گپ با دوستان گذشت  ، ظهر ساعتی را برای نماز و صرف نهار در پادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اراک توقف و سپس به راه خود ادامه دادیم . در طول راه خوشحال بودم که از نزدیک می توانم  پارک هوا فضا را ببینم .واقعیتش را بگویم برای اولین بار بود که میخواستم این مجموعه را تماشا کنم . شب به اردوگاه سپاه وارد و در آنجا استراحت کردیم .

دیدار با سردارعلی بلالی

صبح روز نهم مهرماه به منظور بازدید از پارک ملی هوا فضا به این مجموعه وارد شدیم .

در ابتدای کار با حضور در سالن همایش مجموعه هوا فضا ، کلیپی از قدرت‌نمایی‌های پدافند هوایی سپاه به نمایش درآمد و سپس با سردار علی بلالی، مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه، دیدار و گفتگوی صمیمانه ای برقرار کردیم .

سردار علی بلالی که خود اصالت ملایری داشت با زبان شیرین لری از ما استقبال کرد و در خصوص پارک ملی هوا فضا و هدف از راه‌اندازی و تأسیس این مجموعه گفت :  در پارک هوا فضا اقتدار و تجلی اراده و خواستن وتوانستن را به نمایش گذاشته ایم .

وی گفت :  در هشت سال دفاع مقدس هواپیماهای عراقی درعملیات بدر و خیبر بر سر رزمنده‌های ما، زباله‌های ساختمانی و پادگانی می‌ریختند تا آن‌ها را تحقیر کنند. کسی هم نمی‌توانست به آن هواپیماها ضربه بزند و ساقطش کند. در حالی‌که عراق کشوری هم‌تراز ایران بود.

مشاور عالی فرمانده هوافضای سپاه یادی از سردار حاج حسن تهرانی‌مقدم کرد که سال ۶۳ به همراه ایشان وچند نفر از نیروهای توپخانه سپاه برای آموزش به‌کارگیری موشک به سوریه اعزام شدند و نتیجه تلاش این تیم ، دستاوردهای بزرگ موشکی بوده که هر روز توسعه پیدا می کند .

بلالی با اشاره به اینکه موضوع داشتن موشک، ما را بر آن داشت تا ابتدا با مهندسی معکوس، دست به تولید موشک بزنیم ادامه داد: در طی این چند سال چنان اقتداری پیدا کردیم که هواپیمای بدون سرنشینی آمریکایی ها که از امارات به سمت چابهار برای رصد کشور فرستاده بودند و از طرفی رادار گریز بود توسط سامانه FIR شناسایی و در ۳۰ خرداد ۹۸ ، طبق قانون بعد از تذکر به پهباد، به وسیله سامانه سوم خرداد، با رمز یا زهرا، در دریا ساقط کردیم

بلالی گفت : کشوری که از خرید سیم خاردار محروم بود اکنون جز یکی ازکشورهای پیشرفته در حوزه فنآوری فضایی و ساخت موشک و پهپاد تبدیل شده است

با اتمام سخنان سردار بلالی به سمت نمایشگاه هوا فضا حرکت کردیم .

نمایشگاه هوا فضا نشان از تهدیدی تبدیل شده به فرصت بود

این مجموعه در ۶ مهر ۱۳۹۹ مصادف با چهلمین سالگرد آغاز هفته دفاع مقدس افتتاح و در آن دستاورد‌های مختلف نیروی هوافضای سپاه از آغاز شکل‌گیری تاکنون در حوزه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، عملیات هوایی و فضایی در فضایی گسترده به نمایش در آمده است.

در این نمایشگاه، ۵ حوزه فرماندهی هوافضا نمایش داده شده که۳ بخش موشکی، پهپاد و پدافند علاوه بر وضع موجود به امکانات مربوط به دوران دفاع‌مقدس می‌­پردازد و ۲ حوزه عملیات هوایی و فضایی به دوران بعد از دفاع‌مقدس مربوط می‌شود در راهرو این نمایشگاه چشمان به تابلویی افتاد که نوشته شده بود ، “قصه قصه خواستن است ، داستان خواستن و توانستن و …. ” که روایت گر مسیر این خواستن و توانستن ها به ثمر نشستن ها تلاش بی وفقه عزیزان هم وطنمان باشد .

مسیر اول  دالانی به نام «الف دزفول» است که نمایش مدرسه ای ویران شده توسط موشک های بعثی است .و به قول سخن سردار بلالی شاید اگر در جنگِ ایران و عراق، دزفول را نمی‌زدند ما نمی‌توانستیم موشک تولید کنیم و به اقتدار نظامی برسیم.

مسیر دوم ، ۲ نقشه ایران که تصاویرش نقاط موشک باران شده کشوررا در دوران جنگ  نشان می دهد و این نقاط روی دیوار حود نمایی می کرد

مسیر سوم ، کوچه آبادانی قرار دارد که به روایت راهنمای تور همان ثمره مقاومت در جنگ و قدرت بازدارندگی است.

مسیر چهارم بخش موشکی نمایشگاه است که در۲ بخش مسقف و رو باز برپا شده است

مسیر پنجم ، دستاوردها و توانمندی‌های پهپادی نیروی هوافضای سپاه است که دانشجویان جهاددانشگاهی اصفهان و نیروهای یگان هوایی سپاه در سال‌های۶۳-۶۴ ا استفاده از ایده شهید دکتر مصطفی چمران به فکر این افتادند که پهپادی ساده با موتور پیستونی سوخت الکلی که حداقل یک ربع تا نیم ساعت کار کند و عکس بگیرد، بسازند. این پهپاد به‌نام تلاش با دوربین‌های عکاسی ساده‌اش در این نمایشگاه وجود دارد.

مسیر ششم ، عبور از یک باند پرواز شبیه‌سازی‌ شده بخش هوایی نمایشگاه است. راوی این بخش دستاوردهای مختلف بالگردی و پروازی نیروی هوافضای سپاه را توضیح می دهد . دستاورد دیگر این بخش تولید تجهیزات اطفای حریق قابل نصب روی هواپیمای ایلوشین است که بزرگ‌ترین هواپیمای اطفای حریق در دنیاست

مسیر هفتم ، به پدافند هوایی می‌رسیم در این بخش با نمایش اجزا و بخش‌های مختلف سامانه HQ-2به‌عنوان نخستین سامانه پدافند موشکی که در دوران دفاع‌مقدس وارد سازمان رزم سپاه شد، انواع رادارهای را مشاهده کردیم ؛ رادار قدیررا به دلیل ابعاد بزرگ آن شبیه سازی کرده بودند ، سامانه پدافندی سام-۶ ساخت روسیه و تجهیزات مربوط به آن سامانه‌های پدافندی طبس و سوم خرداد به‌عنوان سامانه‌های تولید شده در نیروی هوافضای سپاه ،موشک‌های پدافندی خانواده طائر که شامل طائر-۲B، طائر-۲C و سوم خرداد – نمایشگاه انواع جست‌وجوگرهای موشک‌های پدافندی(سیکر) و یک مرکز کنترل و فرماندهی پدافند هوایی که قابلیت جابه‌جایی و تحرک دارد را از دیگر موارد به نمایش درآمده در بخش پدافندی است.

 همچنین «کاشف» نخستین رادار ساخت هوافضا با بُرد کوتاه است، «قدیر»، نیز بلندترین رادار بُرد وسیع جمهوری اسلامی ایران است با برد ۱۱۰۰کیلومتر.

مسیر هشتم تا ثریا نام دارد. این ایستگاه مربوط به دستاوردهای فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه است که در آن اطلاعات قابل توجهی درباره ماهواره نور وجود دارد. ماهواره نور که قابلیت مراکز دریافت داده، ارسال و دریافت فرامین و همچنین مرکز کنترل ماموریت را داراست ،کنار ماهواره‌ برهای سیمرغ، سفیر و قاصد در معرض دید قرار گرفته است. کمی آن طرف‌تر هم یک ایستگاه سیار زمینی دریافت سیگنال از ماهواره که توسط جهادخودکفایی نیروی هوافضای سپاه تولید شده ازجمله تجهیزات به نمایش درآمده در این بخش است که برای بازدیدکنندگان جذابیت بسیاری دارد. همچنین یک نمایشگر نیز قرار گرفته که در آن قابلیت مشاهده موقعیت ماهواره نور در فضا نیز وجود دارد

مجموعه پارک ملی هوافضا خاص و فاخر بود دستاوردهایی را در این مکان به نمایش گذاشته‌ بودند تا بدانیم  که از کجا شروع کرده‌ایم و الان به کجا رسیده­ایم. وقتی از نزدیک با فعالیت های این پارک آشنا می شوی وبه عمق کار می اندیشی بر خود می بالیم که عزیزان در نیروهای مسلح تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و تا اکنون  با وجود تحریمها توانسته اند به خود باوری و به این پیشرفت‌ها و بازدارندگی دفاعی برسند

به گفته سردار بلالی در ساخت موشک، مرحله به مرحله پیشرفت کردیم و از موشکی که بُرد ۳۰۰ کیلومتر با انحراف یکهزار و ۵۰۰ متر داشت به موشک با بُرد دو هزار کیلومتر و انحراف صفر رسیدیم.

تمام زوایا مجموعه را نگاه کردیم و لذت بردیم و به ایرانی بودنم بیشتر افتخار کردم بعد از بازدید و صرف نهار به سمت باغ موزه انفلاب اسلامی حرکت کردیم

باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

طبق سخن راویان، ساخت این تالار از آذر ماه ۱۳۸۳ کلید زده شد و در شهریور ماه ۱۳۹۱ این باغ موزه‌ی ارزشمند افتتاح و اواخر سال ۱۳۹۵ تغییراتی در ساختار و اهداف این مجموعه ایجاد شد و به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تغییر نام داده است .

خانم راوی میگوید ساختمان اصلی موزه از ۷ تالار اصلی و یک تالار به نام پروانه ها تشکیل شده است که در مجموع موزه دارای هشت تالار است. ای کاش می توانستم جای جای هشت تالار را مفصل توصیف میکردم اما نوشتن گزارش به این طولابی خواننده را بی حوصله می کند .ولی برای نوشتن گزارشم به اختصار نام تالار را معرفی می کنم

تالار آستانه – راوی  در این قسمت دیواری را نشان داد که نقشه زیبای سرزمینم خودنمایی میکرد . وی گفت :   وسعت نقشه سرزمین ایران بسیار زیاد بوده اما بی کفایتی شاهان ایران مساحت این کشور را به نقش کنونی تبدیل کرده است . وی حوادث اوایل سال‌های ۵۷ تا آغاز جنگ تحمیلی را توصیف کرد .

تالار حیرت و واقعیت – این تالارحیرت و شوک مردم ایران از جنگ را به تصویر کشیده وقسمت جالبش برای من  شبیه سازی بمب باران هوایی بود که  حال و هوای آن روزها برایم تداعی شد  هرچند برای رسیدن به درک موشک  و بمب بارانها   این قسمت جا کار دارد .

تالار دفاع  – ساختار دفاعی کشور، ازنیروهای مسلح تا مردم عادی را نشان داد  ، با ورود به سنگرهای گرم و سرد یادمان افتاد که چه شیر مردانی سردی و گرمی روزگار را چشیدند تا ما در خانه هایمان آسایش داشته باشیم .

تالار شهادت –  ارزش و جایگاه شهید و شهادت را بیان می‌کند. با دیدن ضریح ساختگی امام حسین و حضرت ابوالفضل حال و هوای بین الحرمین را احساس می کردم . گریه امانم نداد ودقایقی کوتاه را در ذهنم با سید خوبان خلوت کردم .

تالار پیروزی – در این تالار پیروزی‌‌هاو عملیات مختلف، این چند ساله را گزارش می کند ودر بالای سقف تالار روزنامه های آویزان شده و پلاکهای سفیدی که قلب درخشان عزیزان رزمنده را تجسم می کرد وراه رویی که دیوار آن  پوشیده از نام شهدا بود را مشاهده کردیم

تالار سرانجام – آخرین تالار باغ موزه دفاع مقدس است در این تالار تصاویر، بازسازی شده حسینیه جماران ، یادمان، تندیس و بازمانده‌های جنگ تحمیلی در معرض دید عموم قرار گرفته است .

  تالار پروانه‌ها – به یاد شهدای دوران دفاع مقدس، تالار پروانه‌ها نامیده شده و به معرفی فرماندهان شهید می‌پردازد

برج میلاد

برج میلاد تهران سومین مسیر پیشرفت بود که غروب نهم ابان برای بازدید از آن حرکت کردیم ، این برج از جاهای دیدنی تهران و ششمین برج مرتفع مخابراتی در جهان است در سال ۱۳۷۶ کلنگ برج میلاد در سالروز ولادت امام خمینی بر زمین خورد. برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر در مساحتی در حدود ۷۵ هکتار روی تپه‌ای در منطقه کوی نصر تهران قرار دارد و در منطقه۲ شهرداری تهران در شمال غرب پایتخت واقع شده است. این ساختمان ۱۲ طبقه و ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد

موزه مشاهیر

از زیباترین قسمت‌های برج میلاد می‌توان به «موزه مشاهیر» در طبقه پنجم اشاره کرد. موزه مشاهیر مجموعه‌ای از مجسمه‌های مشاهیر ایرانی را با سایز واقعی آن‌ها در بر می‌گیرد و استاد علیرضا خاقانی با ظرافت وصف شدنی این آثار ماندگار را طراحی و با سیلیکون ساخته‌اند. در میان مجسمه‌های موزه مشاهیر تندیس شخصیت‌های برجسته‌ تاریخی، فرهنگی، ادبی ، هنری و همین طور دانشمندان بزرگ ایرانی دیده می‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به تندیس‌های حاج قاسم سلیمانی ، امیر کبیر ، پروفسور مجید سمیعی، پروفسور حسابی، سیمین دانشور،پروین اعتصامی ،محمدتقی بهار، جلال آل احمد، جهان پهلوان تختی، استاد شهریار و استاد کمال الملک و .. اشاره کرد.

سکوی دید باز

این بخش از برج میلاد درارتفاع ۲۸۰ متری در فضایی به وسعت۳۰۰۰ متر مربع گرداگرد طبقه هفتم برج میلاد را در برگرفته است. در این قسمت دوربین‌هایی را برای تماشای نقاط مختلف شهر قرار داده‌اند که بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها نقاط مختلف شهر را رصد کنند. برای امنیت بیشتر مراجعه‌کنندگان، دورتادور سکوی دید باز را با فنس‌های سراسری پوشانده‌اند.

گنبد آسمان

این گنبد در آخرین طبقه ساختمان یعنی طبقه دوازدهم قرار دارد نمای بیرونی تمام شیشه دارد، در ستون وسط گنبد آسمان، نقاشی‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می‌خورند. در طراحی آن عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش به چشم می‌خورند. همچنین در طراحی نقش‌های گنبد آسمان از مفاهیم اخلاقی با ارزشی هم‌چون صلح، عدالت، عشق و مبارزه،‌ الهام گرفته شده است. دکل مخابراتی برج میلاد از این طبقه شروع می‌شود.

بازدید از برج میلاد تمام شد ، یه روز کاری اما دیدنی را پشت سر گذاستیم و به سمت اردوگاه برای استراحت حرکت کردیم .

زیارت مسجد جمکران و مرقدحضرت معصومه (س)

 صبح روزدهم مهرماه  ،مسجد زیبای جمکران و مرقد مطهر حضرت معصومه را زیارت کردیم و در آن مسجد مقدس و حرم پاک از خداوند تعجیل ظهور صاحب عصر و عاقبت بخیر کشور و ملت ایران را خواستار شدیم باشد که دعاهایمان برآورد شوند.

نتیجه سفر

خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای با حضور در نمایشگاه دائمی توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه با آخرین دستاوردهای در پنج حوزه موشکی، پهبادی، عملیات هوایی، پدافند و فضایی آشنا شدند

وقتی در تاریخ ۲۰۰ ساله گذشته ایران نگاه می کنیم در جنگ‌هایی که اتفاق افتاده همواره قمستی از ایران جدا شده است اما به واسطه جانفشانی شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در جنگ هشت ساله با رژیم بعث صدام حسین با وجود حمایت تمام کشورهای منطقه از عراق حتی یک وجب از خاک ما کم نشد.

امروز ایران اسلامی به واسطه داشتن جوانان شجاع و برومند و رهبری خردمندانه دارای بالاترین اقتدار و بالندگی در سطح منطقه وجهان است که هیچ قدرتی اجازه تعرض و دست اندازی به این مردم نخواهد داشت.

ما همواره مدیون شهدا و خانوده این ایثارگران هستیم و شهدا همه عزت و افتخار ما هستند، باید راه شهدا ادامه بدهیم، راه شهدا اثبات شده است و باید آنها را برجسته کنیم تا راه را گم نکنیم.

جنگ هشت ساله، ما را آماده، مقاوم و کوشاتر کرده است ، و ثابت کرده ایم در هر حوزه‌ای که وارد شویم، با توکل به خدا موفق خواهیم بود.

نوشته شده :اقدس فیضی

Visits: 67

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=9648

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. درود بسیار عالی وصف کردید موفق باشید.
    حسینی دلفون سلام

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.