تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
4

قرص فاراکلد چیست؟

  • کد خبر : 10355
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۷:۳۶
قرص فاراکلد چیست؟
باید بدانید که قرص فاراکلد دارویی است که به عنوان داروی درمان سرماخوردگی بزرگسال توسط شرکت داروسازی فارابی تولید شده است. در این قرص همان ماده موثره ی داروی Adult Cold وجود دارد. قرص فاراکلد مانند قرص کلداکس است اما به دلیل تنوع درمانی که دارد آن را برای بیماری های مختلف استفاده خواهند کرد.

بد نیست بدانید که قرص فاراکلد به صورت قرص خوراکی در دوزهای ۵ میلی گرم، ۱۵ میلی گرم و ۵۰۰ میلی گرم در داروخانه های سراسر کشور موجود است. این قرص در بسته های ۲۰ عددی تولید می شود و برای یک دوره درمان کامل تجویز خواهد شد.

اگر در رابطه با دسته دارویی قرص فاراکلد کنجکاو باشید باید بگوییم که این قرص در دسته داروهای آنالژزیک، مهارکننده سرفه و ضد احتقان بینی قرار دارد.
مکانیسم اثر قرص فاراکلد
قرص فاراکلد ترکیبی از چند داروی مختلف است که هر کدام به نوبه خود سرماخوردگی را مهار می کنند. از جمله این داروها می توان به استامینوفن، دکسترومتورفان و فنیل افرین هیدروکلراید اشاره کرد.

در این بخش از مقاله به نحوه عملکرد هر کدام از این داروها اشاره کرده ایم:

استامینوفن: این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندین ‌ها سبب کاهش تب و کاهش شدت درد خواهد شد.

دکسترومتورفان: این دارو با اثر مستقیم بر مرکز سرفه در بصل النخاع، رفلکس سرفه را تضعیف خواهد کرد.

فنیل افرین هیدروکلراید: این دارو با تحریک گیرنده های آلفا آدرنرژیک در عروق ملتحمه و بینی، موجب تنگی عروق و جلوگیری از آبریزش بینی می شود
مقدار و نحوه مصرف قرص فاراکلد
در صورتی که قرص فاراکلد برای بزرگسالان و یا کودکان بیش از ۱۲ سال تجویز شده باشد، نحوه مصرف آن به صورت ۱ تا ۲ قرص بر حسب نیاز بیمار در هر ۶ ساعت است. لازم به ذکر است که این دارو نباید بیش از ۸ قرص در روز مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که قرص فاراکلد برای کودکان زیر ۱۲ سالی که مبتلا به ویروس سرماخوردگی شده اند توسط پزشک تجویز شده، مصرف آن بلامانع است. در غیر این صورت مصرف این قرص برای کودکان ممنوع است
تداخلات دارویی قرص فاراکلد
هر دارویی به دلیل دارا بودن از مواد فعال ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. همانند عوارض جانبی نمی توان از تداخلات دارویی نیز اجتناب کرد. برای این که دچار عوارض تداخلات دارویی نشوید بهتر است پیش از شروع درمان، لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید
عوارض قرص فاراکلد
همان طور که می دانید هیچ دارویی بدون ایجاد عوارض جانبی وجود ندارد. دلیل آن هم این است که با این که دارو به عنوان یک عامل درمان کننده وارد بدن می شود، اما چون یک ماده خارجی بوده و سبب تغییراتی در بدن می شود، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

قرص فاراکلد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عوارض جانبی ای برای آن گزارش شده است که به شرح زیر لیست شده اند:

اختلالات گوارشی ضعیف ، افزایش موقتی آنزیم های کبدی و به ندرت یرقان انسدادی

راش ، سردرد ، سرگیجه و به ندرت واکنش های ازدیاد حساسیت و تغییرات موقتی در میزان نوتروفیل بیماران

خشکی دهان و تاری دید ، افزایش فشار خون ، سرگیجه و افزایش غیر عادی تعریق

با این حال نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که عوارض جانبی یک دارو نباید مانع مصرف آن دارو شود. در شرایطی که دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد، نباید از ترس عوارض جانبی آن، مصرفش را قطع کنید. در ضمن باید توجه کنید که قرار گرفتن قرص فاراکلد در لیست داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسند، مجوز استفاده از آن را بدون تجویز پزشک به شما نخواهد داد.

Visits: 1385

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=10355

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.