تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
1

مدیریت و تلاش خردمندانه معلمان در امر آموزش و پرورش در زمان کرونا

  • کد خبر : 3009
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰:۳۴
مدیریت و تلاش خردمندانه معلمان در امر آموزش و پرورش در زمان کرونا
آموزش و پرورش هم همچون سایر بخش‌های جامعه از تیررس خشم کرونا در امان نمانده است ودر همان اوایل مسئولین برای مقابله و دوری دانش آموزان از این مهمان ناخوانده مدارس را تعطیل و آموزش‌های مجازی را جایگزین روزهای پرشور حضور دانش‌آموزان در مدارس کردند .

 

ویروس ناشناخته کرونا یکسال اندی است که همنشین کل دنیا شده و هر روز سواربراسب سرکش خود می تازد و خیلی را زیرهجوم وحشیانه اش له کرده است  متاسفانه با آمدن این ویروس منحسوس بسیاری از مشاغل مختلف نیز تحت شرایط حاکم بر جامعه، سختی‌هایی را پشت‌‌سر نهاده و همچنان با آن مواجه هستند.

البته آموزش و پرورش هم همچون سایر بخش‌های جامعه از تیررس خشم کرونا در امان نمانده است ودر همان اوایل مسئولین برای مقابله و دوری دانش آموزان از این مهمان ناخوانده مدارس را تعطیل و آموزش‌های مجازی را جایگزین روزهای پرشور حضور دانش‌آموزان در مدارس کردند .

شرایطی که اگرچه بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان را با مشکلات جدی روبه‌رو ساخته است اما میان همه این سختی‌ها، زیبایی‌هایی را هم به‌تصویر کشیده است

در اوایل پیدایش کرونا وزیر آموزش و پرورش بیان کرد که تلاش می شود با آموزش‌های مجازی، عقب افتادگی درسی دانش‌آموزان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا جبران شود.

با فعال شدن آموزش های مجازی از سنگینی هراس و دلواپسی خانواده ها برای سلامت فرزندانشان کاسته وآموزش  دانش آموزان نیز به موقع انجام و ارتباطی معقول بین دانش آموزان و معلمان ایجاد شده است.

هرچند معلوم نیست این ویروس تا کی میخواهد به مهمانی خود ادامه دهد اما به هر حال بهتر است مسئولین  پیشگیریها و برنامه هایی را برای این قبیل حوادث نا بهنگام داشته باشند .

من نویسنده هم که خود زخم خورده کرونا شده ام و بخاطر سور کرونا به ریه هاییم آسیب شدید وارد شده و این مشکل را برای همیشه با خود به همراه دارم بر آن شدم که گزارشی از مدیریت خردمندانه و موفقیت  و تلاش و تعهد معلمان در امر آموزش و پرورش در زمان کرونا و ارتباط خانه و مدرسه با بهره مندی از فضای مجازی  را تهیه کنم برهمین اساس با کمک فضای مجازی به سراغ تعدادی از مدیران ، معلمان و خانواده ها استان رفته و  نظرات آنان را جویا و حرفها و درد دل هایشان را ، به استحضار شما عزیزان می رسانم .(البته بسیاری از معلمان نمی خواستند نامشان فاش شود )

**تنها پل ارتباطی دانش آموزان و معلمان فضای مجازی است **

خانم حاجی نژاد معلم قرآن مدرسه نیایش ناحیه یک میگوید : تمام همکاران هرچه که در توان داشته وحتی خارج از توان با اخلاص پیش رفته واین در حالی است ؛ که میدانند کلاس انلاین خیلی سخت تر از کلاس حضوری است ، ما حتی خیلی از دانش آموزان و معلمان یکدیگررا ندیده واز یکدیگر شناختی نداریم و این، تدریس را سختتر میکند چون مهمترین ارتباط با بچه ها رودر رو  وکلامی است

حاجی نژادبا اشاره با اینکه  ارتباط ما با دانش آموزان تنها از طریق فضای مجازی برقرار است ادامه داد : با وجود همه ی مشکلات  تمام توانمان را به کار گرفته ایم و در شرایطی که همه ادارات نیمه تعطیل هستند ما تمام وقت هستیم وحتی ، ساعت غیر کلاس هم با بچه ها کار میکنیم واعتراضی هم نداریم ؛ چون این کارها را وظیفه خودمان میدانیم وشعارمان اینست که تعلیم وتربیت در هر شرایطی تعطیل بردار نیست .

**فضای مجازی باعث طبقه بندی دانش آموزان نشود **

مدیر یکی از دبستانهای ناحیه یک خرم آباد با بیان اینکه برای داشتن مدیریت یک  مجموعه علاوه بر  برنامه منسجم وکارآمد نیازمند یکسری ابزار و بازوان توانمندی هستیم تا هدف و برنامه ها به سرانجام برسد اظهار کرد : خدا را شاکریم در این وضعیت و زیست بوم جدیدی که به واسطه کرونا درآن قرار داریم با تمام کمبود ها شاهد فداکاری همکاران در مواقع حساس جامعه بوده ایم .

این مدیر متعصب با بیان اینکه فضای مجازی در کنار آموزش موثر است به شرط اینکه این فضا باعث طبقه بندی دانش آموزان نشود میگوید : دو نفر از دانش آموزان دبستان ما به دلیل مشکلات مالی از فضای مجازی دور بودند که قبل از ایام نوروز با هم فکری و جمع کردن پول هدایای روز مادرهمکاران توانستیم دو عدد گوشی برای این دانش آموز تهیه و فرصت یادگیری را از آنها دریغ نکنیم   .

** به روان دانش آموزان توجه شود **

خانم عزیز دبیر شیمی دبیرستان ناحیه یک عنوان کرد : مدیریت خردمندانه معلم اول توجه به روان دانش آموزان است چون شرایط کرونا را در خواب هم  تصور نمی کردیم .

وی اضافه کرد : توجه به روان دانش آموز یعنی معلم با توجه به هنرو فن بیان تدریس مختصر و مفید در کوتاه ترین زمان  را به دانش آموز ارائه بدهد و با تکلیف های زیاد و تدریس طولانی به اضطراب دانش آموزان اضافه نکند.

دبیر شیمی ناحیه یک خرم آباد اذعان داشت : معلمان سعی کنند در خلال تدریسشان ،  مهارت های فردی دانش آموزان مثل عزت نفس و اعتماد شان را تقویت کنند .

** معلمان با کلام خود دانش آموزان را به عرش یا به فرش می کشانند **

یکی از دبیران بازنشسته استان در این خصوص میگوید : رابطه معلم با شاگرد، رابطه‌ای مادر و فرزندی و یا پدر و فرزندی  است و برای همه معلمان این رابطه عاطفی برقرار شده و می‌شود. این‌که می دیدیم  دانش‌آموزی مطلبی را یاد گرفته است، برایمان رضایت‌بخش بود  اعتقاد دارم معلم در سرنوشت و آینده دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذار است گویی می‌تواند با رفتار و کلام خویش او را به عرش و به بالاترین مدارج برساند و یا با یک گفتار و رفتار ناشایست او را با سرخوردگی به فرش بکشاند‌.

ایشان با اشاره به شرایط کرونا و عوض شدن سیستم تدریس و جایگزینی  فضای مجازی به جای چهره به چهره تصریح کرد :  آموزش و پرورش برنامه‌ درسی حوزه‌های یادگیری مقاطع مختلف را براقتضائات وشرایط کرونایی با تأیید شورای آموزشی و مدرسه انجام دهند .

این دبیر بازنشته پاسخگوی معلمان به سوالات دانش آموزان را  در ساعات غیر مدرسه مجازی نشان سعه صدر آنها دانست و تصریح کرد : در شرایط حساسی که معلم و محصل  نمی توان درکنار هم مشکلاتشان را حل کنند معلمان در ساعات مختلف پاسخگوی مشکلات دانش آموزان باشند چرا که بیشتر ما با وجود شرایط قرنطینه خانگی کار زیادی نداریم و خود را با فضای مجازی مشغول میکنیم چه بهتر که هم فال باشد و هم تماشا و هم به مشکلات درسی دانش آموزان توجه شود .

**والدین با دانش آموزان همراه شوند **

معلم علوم ناحیه یک با بیان اینکه آموزش برخی از مفاهیم به ویژه دروس ریاضی و علوم نیاز به وسایل عینی و کمک‌آموزشی دارد  خاطر نشان کرد :  رساندن مفهوم این دروس کمی سخت‌تر از دروس دیگر است ،  من معلم تلاشم را می‌کنم که از هر راه ممکن اعم از فیلم، عکس و صوت صدا مفاهیم آموزشی را به دانش‌آموزان انتقال دهم.

وی یاد آور شد : خانواده ها هم ساعتی از روز را به  فرزندانشان اختصاص داده با آنان گفتگو ودر مورد مسائل درسی با آنها همراه شوند و درس‌ها را با هم مرور کنند تا این دوران بد را با کمک همدیگر به سرانجام خوبی برسانیم .

این معلم دلسوز یکی از مشکلات کلاسهای مجازی را زمان امتحان عنوان کرد و گفت : بعد از امتحان وقتی برگه تصحیح می شوند ؛ اکثرا نمره قبولی گرفته ومعلم نمی داند آیا دانش آموزخود نمره قبولی گرفته و یا با تقلب به این نمره رسیده است و همین معضلی برای معلمان است .

ایشان پیشنهادی به همکاران داد و گفت : من خودم برای اینکه کلاسم را به کلاس حقیقی نزدیک کنم بعد از تدریس برای اینکه متوجه شوم دانش آموزی درس رایاد گرفته یا نه بعد از اتمام درس ، بصورت تصویری پرسش و پاسخ خواهم داشت و خیالم راحت می شود در زمان امتحان کدام دانش آموز نمره واقعی را کسب می کند

‏**بسته فعالیتی برای دانش آموزان **

معلم ابتدایی ناحیه دو خرم آباد با بیان اینکه من برای فعالیت دانش آموزانم بسته فعالیتی انتخاب می کنم می گوید :  مثلا درس پیام آسمانی را که قرار است فردا تدریس کنم روز قبل به دانش آموزانم میگویم که برای تفهیم درس یکی از روشها بسته فعالیتی که شامل  گوش دادن فایل  ، طرح سوال از متن درس  ، خلاصه کردن درس و پرسشهای آخردرس است ، را به سلیقه خود انتخاب کنند.

این معلم با سابقه ادامه می دهد : روز بعد بصورت فیس تو فیس با دانش آموز و با پیشنهاد خودش درس را توضیح خواهد داد  و بعد خودم بصورت تکمیلی مبحث را توضیح می دهم .

این معلم ابراز کرد : با این حرکت دو تیر را هم زمان رها می کنم هم دانش آموز فعال شده و هم خیالم راحت است که محصلم درس می خواند ؛ البته ناگفته نماند هر هفته  با دانش آموزان  جلسه آنلاین برگزار کرده وآنها راهکار و انتقادات کلاس را در هفته ای که گذشته به بنده منتقل می کنند .

**احساس نمی کنم فرزندم در مدرسه مجاری است ** 

بعد از معلمان  با چند تا والدین دانش آموزان ارتباط برقرار کردم و نظر آنها را پرسیدم یکی از مادران ابراز داشت : من از معلم دخترم که کلاس پنجم است بسیار راضی هستم چون با تمام توانش کار می کند ؟

علت را که پرسیدم گفت : مثلا در ساعت درس علوم اگر در مورد ریشه بخواهد حرف بزند روز قبلش گل با ریشه را فیلم گرفته و برای کلاس و تک تک دانش آموزان ارسال میکند و فردا ، همان درس را از بچه ها می خواهد و همین موجب فعال شدن کودکم شده است و یا درس ریاضی را داده و بعد از ارسال فردا از تک تک دانش آموزان سوال می پرسد و آنها هم بصورت آنلاین جواب می دهند و خلاصه احساس نمی کنم که دخترم در کلاس مجازی قرار دارد .

** دانش آموز رااز ادامه راه دلسرد نکنید**

یکی دیگر از مادران که دخترش در پایه هفتم درس میخواند از فضای مجازی ناراضی بود و می گفت : بعضی از معلمان جواب سوال دانش آموز را نمی دهند پس دانش آموز چگونه و از چه کسی رفع اشکال کند . نمرات امتحانات را اعلام نمی کنند و نمی دانیم که دانش آموز در کدام درس ضعیف شده است و گاهی خودمان هم که وارد پی وی معلم میشویم حتی حاضر به پاسخگویی ما هم نیستند که این اصلا درست نیست و دانش آموز را از ادامه درس خواندن دل سرد می کند .

** فکری به حال خانواده های  کم بضاعت کنید** 

مادر دانش آموز ابتدایی تاکید داشت :  من شاغلم و حقوقم هم آنقدر نیست که گوشی جدایی برای فرزندم تهیه کنم اگر گوشی را بدهم فکر و ذکرم نزد بچه است و اگر ندهم از درس جا می ماند و خواهش کرد از مسئولین که فکری به حال خانواده های کم بضاعت بکنند

** سخن آخر **

سخنم با این قشر زحمت کش و آینده ساز تمام می شود هرچند از معلمان عشایری که کارشان به مراتب سختر از معلمان عادی است نباید غافل شد اما پرداختن به مشکلات آنها نیاز به فرصت زیادی دارد و امیدواریم یکی از این روزها نوبت به این دلسوزان عشایری برسد و پای درد و دل آنها بنشینیم ؛ در جمع بندی مصاحبه ام به این نتیجه رسیدم که این روزهای سخت به اتمام می رسد بازهم شور و شوق و صدای بچه ها در مدارس می پیچد و درس ومدرسه مجازی خاطره ای برای آیندگانمان می شود و چه بهتر که مسیولین ، زیر ساخت را فراهم و امکانات لازم را در اختیارآموزش و پرورش قرارداده تا معلم و شاگرد بدون دغدغه در کنار هم به تعلیم و تعلم بپردازند و معلمان از تعهد و تخصص خود در این روزها استفاده و آن را به دیگران انتقال دهند تا خدایی ناکرده عذاب وجدان ، زندگی بعضی ازعزیزان را تحت شعاع قرار ندهد.

معلمان این روزها در خط مقدم جهاد آموزشی هستند و درشرایط بحرانی شیوع کرونا با اعتقاد بر اینکه آموزش تعطیل نیست و باید امنیت روانی دانش آموزان و والدین آنها تامین شود، وارد میدان عمل شده‌اند.

معلم عاشق است .  عشقش بی پایان و معشوقش بی منتهاست. جنس این عشق الهی است؛ از جنس عشقی که خداوند به بندگانش عطا فرمود ؛ معلمان مثل پروانه برای دانش آموزان جان و دل می دهند تا روشنایی بخش زندگیشان باشند ، می سوزند تا چراغ علم و دانش را روشن نگه دارند .

امروز نهم اردیبهشت است بنده حقیر پیشاپیش در مقابل تک تک معلمان سراسر کشور خصوصا لرستانیهای عزیز سر تعظیم فرو آورده وبا تمام وجودم می گویم : معلم سپاس

 

گزارش و خبرنگار : اقدس فیضی

 

Views: 1

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=3009

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.