تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
1

تبیین مهار تورم و رشد تولید

  • کد خبر : 11040
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
تبیین مهار تورم و رشد تولید
رهبر انقلاب فرمودند : من با در نظر گرفتن همه این جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام می‌کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند فرمودند : “من با در نظر گرفتن همه این جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» اعلام می‌کنم.”

در میان اقتصاددانان این نظر کلی وجود دارد که وقتی نرخ عرضه پول یک کشور از نرخ رشد اقتصاد آن بیشتر باشد، تورم رخ خواهد داد. افزایش تورم در ایران ناشی از عوامل  چون  افزایش نقدینگی، سیاست‌های مالی انبساطی و کسری بودجه، افزایش جمعیت گروه سنی مصرف‌کننده، افزایش شاخص قیمت کالای وارداتی، افزایش نرخ ارز، وابستگی به  درآمد نفتی، نااطمینانی یا نوسانات بازار است .

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد نکردن تولید طی چند سال گذشته ناشی از وجود تورم بالا در کشور بوده است. افزایش تولید در کشور منوط به انجام اصلاحات لازم برای توسعه بخش خصوصی و تقویت بهره‌ وری در اقتصاد ایران است. یعنی برای رشد تولید باید هم تورم در کشور مهار شود و هم ساختارهای اقتصادی کشور به جای سیاست‌های توزیعی به سمت سیاست‌های تولید محور برود. وقتی تورم بالا باشد هیچ سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و داخلی تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید نمی کند

اگر به دنبال رشد تولید هستیم، باید زمینه رفع تورم در اقتصاد کشور فراهم شود، دولت برای مهار تورم و رشد تولید باید امور اقتصادی را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند تا رشد تولید در عمل محقق شود. رشد تولید نیازمند اعتماد به بخش خصوصی و جلب سرمایه عمومی و مردم است.

تولید در کشورزمانی رشد پیدا کند، که موانع رشد تولید برداشته شود و مشوق‌های لازم را برای رشد تولید، فراهم کند که اگر این اتفاق بیافتد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

دانشگاه‌ها، استادان و مراکز علمی نقش بسیار برجسته و تعیین‌کننده‌ای نسبت به تحقق شعار سال دارند هرچه دانشگاه‌ها بتوانند علوم و فناوری‌ها را رشد و توسعه دهند و مرز‌های دانش را پیش ببرند و نوآوری‌هایی داشته باشند، باعث می‌شوند تولیدات ما، تولیداتی با ارزش افزوده بالاتری باشد و صادرات ما بیشتر بر روی محصولات دانش‌بنیان تکیه کند که هم رشد تولید افزایش پیدا کرده و هم صادرات ما صادراتی باارزش افزوده بالاتر خواهد بود و درنتیجه موجب کاهش تورم می‌شود.

بیگانگی جامعه با کار و تولید سبب عقب ماندگی کشور می‌شودآموزش و پرورش باید در ساختار آموزشی خود تغییراتی دهد و مهارت‌های مختلف را به دانش‌آموزان یاد دهد. همانگونه که در آموزش وپرورش کشورهای پیشرفته همچون ژاپن مهارت‌های مختلف را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند، و دانش‌آموزان را وظیفه مدار و مسئولیت پذیر بار می‌آوردند  و کارهای مختلف را به آنان می‌سپرند و افراد موظف است که آن را به طور کامل انجام دهد.

سرمایه گذاری داخلی و خارجی در رشد تولید از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا باید مشوق ها و تسهیلات لازم برای حضور تولیدکنندگان و کارآفرینان داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور مورد توجه قرار گیرد و بر تأمین امنیت سرمایه‌گذاران و فعالان سالم بخش اقتصادی، اهتمام جدی داشته باشند

تحقق این شعار به فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در جامعه نیاز دارد و نهادهای آموزشی و فرهنگی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه ، رسانه ها  و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش مهمی در این امر بر عهده دارند.

Visits: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=11040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.