تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 2 ذو القعدة 1445 Thursday, 9 May , 2024
0

چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو در سلسله برداشت شد

  • کد خبر : 9699
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۲۸
چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو در سلسله برداشت شد
مدیر جهاد کشاورزی سلسله گفت: امسال حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن گردو از باغات شهرستان سلسله برداشت شد.

به گزارش هناسه نیوز از ایرنا “روح اله حقی منصوری” اظهار کرد: برداشت گردو از سطح باغات شهرستان اواخر شهریور ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد ، ۲ هزار و ۲۲۴ هکتار باغ گردو در سلسله وجود دارد که ۲ هزار و ۱۷۴ هکتار از این مجموع بارور بوده و ۵۰ هکتار نیز غیربارور است.

وی با اشاره به اینکه ۲۸۴ هکتار از مجموع باغات گردوی شهرستان به تنهایی در منطقه نمونه گردشگری کهمان قرار دارد، افزود: هشت هکتار باغات گردوی کهمان در حال حاضر غیربارور است.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله در خصوص خصوصیات منحصر به فرد گردوی شهرستان نسبت به سایر مناطق، تصریح کرد: بالا بودن عملکرد در واحد سطح، تنوع ژنتیکی و تفرق ژنتیکی با دارا بودن صفات متنوع، کیفیت بالای گردوی منطقه از جمله پوست کاغذی ، درصد بالای مغز به پوست، درشتی میوه، مغز پر، سفید بودن مغز و میزان بالای چربی از مهمترین خصوصیات منحصر به فرد گردوی شهرستان است که در گردوی سایر مناطق استان و حتی کشور وجود ندارد.

حقی منصوری با بیان اینکه بازار گردوی شهرستان هرساله میلیاردها تومان چرخش مالی دارد، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی عمده گردوهای تولید شده در باغ‌های این شهرستان خام‌فروشی می‌شود ، ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی گردو در سال‌های گذشته آنچنان که باید و شاید رقم نخورده و همین امر موجب محقق نشدن بهره‌وری حداکثری از ظرفیت اقتصادی این محصول در شهرستان شده است.

وی با اشاره به کمبود ادوات کاشت، داشت و برداشت، تصریح کرد: حوادث غیر مترقبه همچون سرمای دیررس بهاره، تگرگ و خشکسالی از دیگر چالش های پیش روی باغات گردوی سلسله است.

مدیر جهاد کشاورزی سلسله افزود: عملکرد گردوی شهرستان به طور متوسط ۱.۶ تا ۱.۸ تن در هکتار گردوی خشک است که در منطقه نمونه گردشگری کهمان این میزان به ۲.۵ تا ۲.۶ تن در هکتار گردوی خشک می رسد که عملکرد فوق العاده ای است.

Views: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=9699

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.