تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024
1

اشتغالزایی در لرستان سه پله ارتقا یافت

  • کد خبر : 9461
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
اشتغالزایی در لرستان سه پله ارتقا یافت
استاندار لرستان گفت: روند اشتغالزایی در استان طی ۲ سال گذشته رشد سه پله ای داشته و آمار بیکاری از ۱۲ و هشت دهم درصد در دولت قبل به ۱۲ و چهار دهم درصد کاهش یافته است.

به گزارش هناسه به نقل از ایرنا ” فرهاد زیویار” در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه به مناسبت هفته دولت، در مصلی الغدیر خرم آباد اظهار کرد: هفته دولت فرصت مناسبی برای بیان اقدامات صورت گرفته و پیشرفت پروژه های اقتصادی و بهره برداری از طرح های عمرانی و اقتصادی است.

وی افزود: یکی از مهمترین زمینه های اساسی برای کار و خدمت، سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان ها و تلاش برای عملیاتی کردن مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه رویکرد اساسی دولت سیزدهم تکمیل طرح های نیمه تمام و راه اندازی طرح های صنعتی راکد و نیمه فعال است، تاکید کرد: برخی مطالبات و انتظارات مردم در همین مصوبات و تصمیمات همچون ویژه شدن شهرستان الیگودرز، ارتقا بخش معمولان به فرمانداری، ایجاد بخش های ایتیوند، شیروان، بالاگریوه و افرینه در شهرهای بروجرد، پلدختر، معمولان و دلفان اجرایی شد.

زیویار با ارائه گزارشی از برنامه های صورت گرفته، اضافه کرد: ۱۸۰ مصوبه در مجموع سفر رییس جمهور به لرستان داشتیم که حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به آنها اختصاص پیدا کرد که بالغ بر ۷۰ درصد این اعتبار که قرار بود در یک دوره چهارساله اختصاص یابد، تحقق یافت.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز از طریق مولدسازی به بخش کشاورزی استان اختصاص یافت که ماه گذشته توسط دولت ابلاغ شد.

تخصیص ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به ابرپروژه راه آهن لرستان

استاندار لرستان با اشاره به ابرپروژه ساخت راه آهن لرستان، یادآور شد: برای این پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد تا در طول چندسال آینده نهایی شود که این رقم چند برابر اعتبار اختصاص یافته برای پروژه های عمرانی استان است.

زیویار به مقایسه اعتبارات پروژه های عمرانی با آغاز فعالیت دولت سیزدهم پرداخت و افزود: ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته به صورت نقد تحقق یافته است که بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد ریال می شود، در حالیکه دولت دوازدهم در ۲ سال اول بیشتر از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نقد در اختیار استان قرار داده نشد.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۲ در مجموع یک هزار پروژه در هفته دولت آماده افتتاح و کلنگ زنی است که اعتبار آنها از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال فراتر می رود که چندبرابر سال گذشته است.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم بناست کلنگ زنی های بی مورد صورت نگیرد، گفت: البته در حوزه هایی همچون راه، آب و فاضلاب، مباحث زیرساختی حتما باید کلنگ زنی و شروع به کار شود.

پیشرفت فیزیکی راه آهن دورود – خرم آباد به ۵۰ درصد رسید

زیویار با اشاره به پروژه های بزرگی که دولت این دوره در دستور کار برای تکمیل قرار داده است، عنوان کرد: مهمترین این طرح ها شامل راه آهن لرستان، بیمارستان نیایش، بیمارستان رازی کوهدشت، بیمارستان گهر دورود، پل بلیلوند، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرم آباد، ورزشگاه بروجرد، سد تاج امیر، سد تمندان، کتابخانه مرکزی و باغ موزه دفاع مقدس است که برخی مورد بهره برداری قرار گرفته و برخی دیگر نیز در شرایط پیشرفت فیزیکی خوبی هستند ، به عنوان مثال راه آهن لرستان وقتی دولت کار آن را آغاز کرد زیر ۴۰ درصد پیشرفت داشت، در حالیکه اکنون با استقرار ۱۴ کارگاه در مسیر خرم آباد- دورود دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی است.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح چهارخطه خرم آباد – کوهدشت، گفت: این طرح در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

استاندار لرستان با اشاره به طرح های قابل افتتاح اقتصادی استان، تصریح کرد: عملکرد دولت در این بخش رقمی در حدود ۱۵ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال است که شامل ۲۸ طرح کشاورزی، ۱۰ طرح صنعتی و ۳۸ طرح اشتغالزاست،، در حالیکه سال گذشته مجموع طرح های اقتصادی رقمی در حدود هشت هزار میلیارد ریال بود.

زیویار بیان کرد: برخی از پروژه های اقتصادی مهم دولت که در همین ایام افتتاح می شود که شامل کارخانه سنگبری غرب خرم آباد با یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و پنج میلیون دلار به صورت ارزی با اشتغال ۴۰ نفر، احیای واحد صنعتی لوله از الیاف دورود با یک هزار میلیارد ریال اعتبار و اشتغال ۴۰ نفر به صورت مستقیم، کارخانه کربنات کلسیم الیگودرز با یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغال ۲۷ نفر، واحد تولید مواد شوینده بروجرد با ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار و اشتغال ۴۰ نفر، شروع عملیات اجرایی شهرک خورشیدی در سه راه زانوگه کوهدشت با ظرفیت ۴۰ مگاوات برق و سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریال و اشتغال ۴۰۰ نفر است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال و کسب و کار، گفت: سهمیه ای که در سال ۱۴۰۱ به استان اختصاص یافته بود ۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر بود، در حالیکه با اعتبارات تبصره ای و تسهیلات کم بهره ۱۰۳ درصد از این تعهد را تحقق دادیم و به ۴۰ هزار و ۱۱۶ نفر در سامانه رصد رساندیم.

ثبت هشت هزار اشتغال در سامانه رصد استان لرستان

استاندار لرستان با اشاره به اشتغال سال جاری، تصریح کرد: ۲۹ هزار و ۵۴۴ نفر سهمیه امسال استان است و علیرغم اینکه هنوز اعتبارات تبصره ای در اختیار استان قرار نگرفته اما با همکاری دستگاه های اقتصادی استان تاکنون آمار هشت هزار نفر در سامانه رصد استان ثبت شده است.

زیویار با اشاره به شروع پروژه های بزرگ و اثرگذار استان، گفت: این طرح ها بناست اشتغال استان را متحول کنند، طرح فروسیلیس در شهرستان های الیگودرز، بروجرد و ازنا با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم باید به نتیجه برسد و اشتغال پنج هزار نفری نیز ایجاد خواهند کرد.

معادن فعال لرستان به ۱۲۸ مورد افزایش یافت

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۸۱ واحد اقتصادی احیا و فعال شد که شامل ۲۳ واحد صنعتی، ۵۵ واحد کشاورزی و چند واحد گردشگری بود و همچنین بیش از ۱۰ معدن غیرفعال را فعال و معادن فعال استان را از ۱۱۸ به بیش از ۱۲۸ مورد افزایش دادیم.

استاندار لرستان با اشاره به واحدهای تملک شده استان، افزود: حدود ۶۹ واحد استان به علت واگذاری های غیرمناسب در ۲ دهه گذشته تملک شده بودند که اکنون تعداد آنها به ۶۳ مورد رسیده و تعداد ۶ مورد را از تملک خارج کردیم.

وی با اشاره به تولید ۵۰۰ مگاوات برق در استان، تصریح کرد: لرستان از استان های تولیدکننده برق محسوب می شود و در شرایط اضطراری به سایر استان ها ارسال می کند، اما باز هم راضی نیستیم و این شرایط باید ارتقا پیدا کند.

زیویار با تاکید بر اینکه دولت تنها یک تسهیل گر است، افزود: هدف دولت گره گشایی از مشکلات مردم است که با همراهی خود مردم و تلاش مسوولان محقق خواهد شد.

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Views: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=9461

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.