تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 4 ذو القعدة 1445 Saturday, 11 May , 2024
0

فردوسی شاعری برای همه ی قرنها

  • کد خبر : 8957
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
فردوسی شاعری برای همه ی قرنها
دکتر محمد جعفر محمد زاده گفت : : فردوسی شاعری است که در همه‌ی قرن‌ها تاثیرگذار بوده‌است. زیرا راه شناخت ما و راه شناخت ایران از فردوسی می‌گذرد.

 آیین بزرگ‌داشتِ حکیم فردوسی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در خانه‌ آخوند ابوی خرم‌آباد با عنوان بازشناسی نقش شاهنامه در تقویت هویت ملی برگزار شد

 در این مراسم محمد جعفر محمدزاده نویسنده لرستانی با اشاره به اینکه اگر کسی می‌خواهد ایران را بشناسد و عاشق ایران بشوید، راهی جز شناخت فردوسی و شاهنامه ندارد اظهار کرد : فردوسی شاعری است که در همه‌ی قرن‌ها تاثیرگذار بوده‌است. زیرا راه شناخت ما و راه شناخت ایران از فردوسی می‌گذرد.

وی افزود : فردوسی ما را صاحب تاریخ کرد، تاریخ چند هزار ساله‌‌ی ما، تاریخ اساطیری و پهلوانی ما آن‌چیزهایی که در سینه‌ی مردم بوده جمع کرد و به دست ما رساند، منابع فردوسی در متون قدیم یا هم‌عصر خود بوده که دوره‌ی اساطیری، پهلوانی و تاریخی را سامان داده و معجونی زیبا به نام شاه‌نامه آفریده است.

محمد زاده با بیان اینکه کتاب شاه‌نامه برای نجات بشر است اذعان کرد : خردنامه‌ی فردوسی که با به نام خداوند جان و خرد آغاز می‌شود و این خردورزی و اندیشه‌ورزی، دانش‌ورزی تا پایان شاه‌نامه وجود دارد، ذره‌ای از این عدول نمی‌کند. و خردنامه‌ی ایرانی، شاید یکی از نام‌های شایسته‌ای است که می‌توان بر شاه‌نامه نهاد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از  موارد ارزشمندِ شاه‌نامه، پندنامه‌ی فردوسی است افزود:به تعبیر علامه همایی جا دارد کتابی به نام پندنامه‌ی فردوسی تالیف شود، ما باید به خود فردوسی نیز توجه کنیم تا او در سایه‌های داستان‌های شاه‌نامه گم نشود.

نویسنده لرستانی ادامه داد : شاه‌نامه‌ی فردوسی را از منظرهای مختلف دیگری از جمله از منظر واژگانی، برخی ازواژه‌های فردوسی ابداع خود ایشان است، مانند: پای‌کار(فعله، کارگر) آبچین: دستمال، جهان فریبنده‌ی گِردگَر(بیهوده گرد): این یک ترکیب کاملا فلسفی است بررسی کرد .

محمد زاده در مورد شاهنامه یاد آور شد : شاه‌نامه‌ فردوسی نه شعر و ادبیات خالی است نه تاریخ محض نه ایران‌گرایی خالی است؛ شاه‌نامه‌ی فردوسی معجون و مخلوطی از همه‌ی این ارزش‌هایی است که می‌توانند، بشر را نجات بدهند. این نه از سر ایران‌گرایی بلکه یک ادعای عقلی است .

وی به حماسه و ارزش دوم فردوسی اشاره و تصریح کرد: فردوسی از ما یک ملت صاحب کتاب درست کرد، کتابی که ملت می‌سازد. کتابی که فرهنگ و تاریخ می‌سازد.

محمدزاده با اشاره به بیت بسی رنج بردم در این سال سی / عجم زنده کردم بدین پارسی، تاکید کرد : در حدود ۱۱۰۰ سال پیش فردوسی چیزهایی را جمع کرده‌است که از غرر اخبار ملوک الفرس و سیرهم، از زبان پهلوی و از اوراق پراکنده همه را گردآوری کرد و کتابی را در حدود ۶۰ هزار بیت بیرون داد و ما را صاحب کتاب کرد و بدین روی ما به داشتن این کتاب مفتخر هستیم.

وی در پایان گفت : فردوسی نخواهد مرد اما ما بدون فردوسی خواهیم مرد. زبان فارسی تا فردوسی هست زنده خواهد بود، این ما هستیم که باید به فکری به حال خودمان بکنیم.

در قسمتی دیگر از آیین منصور احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد لرستان با بیان اینکه نام فردوسی با معیارهای ارزشمند اخلاقی ما سرشته شده‌است گفت: شاه‌نامه‌ فردوسی در کنار جنبه‌های برجسته‌ی ادبی آن، در زمینه معیارهای اخلاقی نیز سرآمد است.

وی افزود : در هیچ جای شاه‌نامه کوچک‌ترین دروغ و سخن بیهوده‌ای حتی موردی دیده نشده است .

احمدی یادآور شد : ارادت فردوسی به دین مبین اسلام و ائمه معصومین زبانزد و حافظ قرآن بوده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان اظهار کرد: به منظور پاسداشت فردوسی معمار بزرگ کاخ بلند پارسی در خدمت اندیشمندان و شاعران و دغدغه‌مندان زبان فارسی هستیم، و برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کنیم

در پایام مراسم از پوستر جشنواره‌ی شعر منطقه‌ای تربیتی رونمایی شد و لوح‌های سپاسی از سوی مدیران کل میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی لرستان به دکترمحمدجعفر محمدزاده اهدا شد.

گفتنی است نقالی، ورزش زورخانه‌ای و اجرای موسیقی با بیت‌هایی از شاهنامه فردوسی از بخش‌های جذاب این آیین بود.

Views: 33

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=8957

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.