تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
2

معلم عشایری با عشایر هم‌خانواده است

  • کد خبر : 6771
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
معلم عشایری با عشایر هم‌خانواده است
دانش‌آموزان عشایر زندگی سختی دارند اگر زمینه ادامه تحصیل آنها فراهم شود می‌توانند به جایگاه‌های ارزنده‌ای دست یابند

 یکی‌ از مهم‌ترین‌ آرمان‌های‌ جامعه‌، تربیت‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ و پرورش اخلاقی دانش‌آموزان‌ است‌ ؛ واگر بخواهیم فرهنگ درستی را در جامعه نهادینه کنیم باید به معلم و نقش و جایگاه معلم در جامعه بیشتر و بهتر توجه کنیم .

از لحاظ روانشناسی نحوه رفتار معلم تاثیربسزایی بر رفتار و یادگیری دانش آموزان دارد و برای بالابردن یادگیری دانش آموزان باید با آنها دوست بود چون وقتی دانش آموز با شما احساس راحتی  و صمیمیت کند بهتر صحبت های شما را درک خواهد کرد و تمایل بیشتری به حضور در کلاس خواهد داشت .

تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی ، که معلم  بردانش آموز دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می کند؛ کودکان نه تنها مطالبی را که مستقیماً از طرف معلم گفته می شود، می آموزند، بلکه رفتار، حرکات، نگرش ها، مهارت ها و خلاصه کلّ شخصیت معلم، در آنها اثر می گذارد ریشه این مسأله را باید در تمایل به تقلید کودک از دیگران دانست .

آموزشی که معلم به دانش آموزش می دهد بسیار موثرتر از آموزش پزشکان و دانش آموختگان در مورد یک بیماری خواهد بود؛ معلم کارگزار اصلی تعلیم و تربیت و روح نظام آموزشی هر کشوری است و با کوشش خردمندانه او است که اهداف متعالی نظام آموزشی کشور محقق می‌شود .من خود معلم مناطق عشایری هستم که با سختی و کمبودهای زیادی در این مناطق مواجه هستیم . کسی نمی‌داند معلم عشایری یعنی چه و چه مشکلاتی دارد ؟ تا زمانی‌که در آن فضا و موقعیت قرار بگیرد.

همانگونه که می دانیم ،کودکان عشایری تصویری متفاوت از دنیا ، نسبت به کودکان شهری دارند؛ کودکان عشایری سرشار از استعداد و انگیزه برای پیشرفت هستند ولی امکانات ترقی آنها یا نیست یا کم است ، که این یکی از دلایل افت و ترک تحصیل آن‌ها می‌باشد. کودکانی که در سادگی و صداقت و در دل طبیعت با معماری عشایری رشد می یابند و از هرگونه ازدحام شهر های امروزی و بازی در فضای مجازی دور هستند در عرصه ی علم و عمل و نیز به لحاظ هویت فرهنگی دارای خودباوری بیشتر در جامعه حضور می یابند

کودکان عشایر در طبیعت خود را سرگرم می کنند، با بازی های گروهی و با دویدن و بغل کردن بره گوسفند و بز و یا تماشای نان پختن مادرانشان روز های خود را می گذرانند.عشایر از قشرهای بسیار ضعیف و محروم جامعه هستند که کم‌ترین کار دولت برای آن‌ها این است که مدرسه‌ای با حداقل امکانات اولیه برای آن‌ها فراهم کندمعلم عشایری عضوی از خانواده عشایر است که می تواند بعنوان یک ظرفیت  مفید رسالت خویش را ایفا نماید.

اگرچه مناطق عشایری به طور طبیعی دارای فضای مطلوبی برای آموزش پدیده‌های تجربی به دانش آموزان است،اما نبود زیرساخت‌های آموزشی از قبیل کتابخانه، کلاس درس و وسایل گرمایشی، فرایند یادگیری دانش آموزان را دچار اختلال می‌کنند. نکته دیگر این است که دانش آموزان در مناطق عشایری ممکن است به دلیل فقر والدین به لوازم التحریر دسترسی نداشته باشد و گاهی لازم می شود، معلمان در این زمینه نیز دانش آموزان را حمایت کنند.

در ایلات و عشایر تقسیم کار از زمان کودکی آغاز می شود و در این زمان است که فرایند جامعه پذیری نقش های جنسیتی شکل می گیرد،پسران از پدرکارهای مردانه و دختران از مادر کارهای زنانه یاد می گیرند. اگرچه امروز به طور رسمی تعلیم و تربیت به مدارس واگذار شده است، ولی هنوز نقش خانواده در این زمینه قابل توجه است.

عشایر با چالش‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی دست به گریبان‌اند؛ سطح سواد مناطق عشایری پایین است، هنوز والدین زیادی به اهمیت آموزش به ویژه برای دختران خود پی نبرده‌اند و دختران بسیاری در سنین کم مجبور به ترک تحصیل یا ازدواج می‌شوند. ازدواج‌ زودهنگام دختران عشایری آمار ترک تحصیل را افزایش داده است، متاسفانه برخی خانواده‌های عشایری به دلایل فرهنگی راضی به ادامه تحصیل دختران در مراکز شبانه‌روزی و دوری از کانون خانواده‌هایشان نیستند که باید این نگرش با کار فرهنگی تغییر کند

آموزش و پرورش با تربیت کودکان عشایری به عنوان معلم می‌تواند بعد از،  فارغ‌التحصیلی از آن‌ها برای مدارس عشایر استفاده کند و مشکل کمبود معلم عشایر را نیز بر طرف کند.معلمان مناطق عشایری با آموزش به موقع سلامت در این مناطق محروم می توانند شالوده ی رفتار سالم را در کودکان و نوجوانان رقم بزنند. با توجه به این که شغل غالب والدین دانش آموزان عشایر دامپروری است، معلمان می توانند با آموزش های خود، راه های پیشگیری از بیماریهای مشترک بین انسان و دام را نیز در بین تمام جمعیت عشایری نهادینه کنند

معلم عشایری با عشایر هم‌خانواده است. در بد و خوب روزگار با هم هستند. هماهنگی مراسم فاتحه‌خوانی، حل اختلاف محلی، هماهنگی و پادرمیانی مراسم عروسی و شادی و جشن و سرور با معلم عشایری است ؛ معلم در عشایر کار پزشک، پاسگاه، روانشناس، آموزش و حل اختلافات محلی را انجام می‌دهد و در یک کلام معلم عشایری باید همه چیزدان باشد.

برخی از مردم این مناطق به تحصیل فرزندانشان اهمیت نمی‌دهند و بچه‌ها علاوه بر درس خواندن باید به پدرشان در کار کشاورزی و دامداری کمک کنند. ما باید به‌نوعی تلاش کنیم که این مردم ارزش علم را دانسته و برای تحصیل ارزش قائل شوند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌شود برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد این است که خودمان الگو باشیم. درواقع تماس مستقیم از طریق الگوسازی معلمین و مروجان دانش می‌تواند در این فرهنگ‌سازی مؤثر باشد.

آن‌ها بیشترین زمان را با معلم‌ها می‌گذرانند. درواقع اگر معلم‌ خوبی باشیم آن‌ها ما را الگوی خودشان قرار می‌دهند و می‌توانیم در زندگی آن‌ها مؤثر و در موفقیت‌های آن‌ها نقش داشته باشیم  .البته نگاه مسئولین باید به سمت پوشش مناطق کمتر توسعه یافته باشد ؛ همانگونه بنیانگذار آموزش عشایر کشور در بدو راه اندازی این سیستم، اعتقاد داشت، معلمان و آموزگاران این سیستم باید از فارغ التحصیلان عشایر انتخاب شوند تا با سختی های زندگی ایلی آشنایی داشته باشند و با جامعه شناسی  عشایر کشور آشنا باشند تا این آموزش امکان پذیر و نتیجه بخش باشد.

پس برای نتیجه بهتر ، نخست باید معلمان و به ویژه معلمان تازه کار را، از لحاظ ذهنی برای زندگی و آموزش در این مناطق آماده کرد و بافت فرهنگی عشایری را به صورت واضح برای آنها توضیح داد. دوم، معلمانی که به این مناطق اعزام می‌شوند لازم است درباره بیماری‌ها اطلاعات کافی داشته باشند. شاید گذراندن دوره‌های کمک اولیه بتواند در این زمینه سودمند باشد. سوم، از لحاظ مالی باید برای آنها امتیازاتی در نظر گرفت تا انگیزه بیشتری برای کار و تحمل سختی‌ها داشته باشند. چهارم، معلمان عشایری به طور منظم باید تحت آموزش‌های ضمن خدمت قرار گیرند تا کیفیت آموزش آنها بهتر شود و به رکود دچار نگردند.

از آنجا که دانش‌آموزان عشایر زندگی سختی دارند اگر زمینه ادامه تحصیل آنها فراهم شود می‌توانند به جایگاه‌های ارزنده‌ای دست یابند، دانش آموزان عشایر محروم از بیشتر امکانات آموزشی هستند و از برنامه شاد هم نمی توانند استفاده کنند، ولی با عشق و ایثار معلمان فداکار شادی بر چهره این دانش آموزان نقش می بندد و رسالت عاشقی ادامه دارد

.نویسنده : حسن ایزدی َ

Visits: 22

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=6771

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.