تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
3

یار مهربان انیس روزهای تنهایی

  • کد خبر : 4591
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
یار مهربان انیس روزهای تنهایی
هفته کتاب زمان مناسبی است تا برای پند آموز بی زبان وقت گذاشته و ساعتی را با او بگذرانیم

بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان در سراسر کشور و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود “. جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم “شعاری‌ست که برای هفته کتاب سال ۱۴۰۰ ازسوی یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده است تا بهانه‌ای باشد برای اینکه کتاب‌ها بتوانند به نوعی جا‌های خالی را پر کنند .

یکی از تفریحات سالم هر آدمی کتاب است، کتاب خواندن از جمله روش‌های مفیدی است که می‌توان به وسیله آن هم اوقات فراغت را گذراند و هم به معلوماتمان اضافه کنیم ؛ البته بسته به سلایق هر فرد نوع کتاب خوانی هم فرق می کند ؛ هفته کتاب زمان مناسبی است تا برای پند آموز بی زبان وقت گذاشته و ساعتی را با او بگذرانیم مخصوصا در این ایام کرونایی که کرونا موجب فاصله بین اقوام و دوستان شده است بهتراست که با کتاب بیشتر عجین باشیم وکودکان و نوجوانانمان را تشویق به خواندن کتاب کنیم .

یک هفته از سال به کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص داده‌ شده، اما زمان یک هفته ایی برای این مهم اندک است چراکه یک کتاب می تواند سرنوشت یه فرد ،قوم و یا کشوری را تغییر دهد و همین می طلبد برای درخشان شدن یک ملت برنامه ریزی شود و افراد آن جامعه از وقت خود به خوبی استفاده و با کتاب انس بیشتری برقرار کنند . البته رویکرد غالب دانش آموزان در این میان، به سوی برنامه های تفریحی و سرگرم کننده است که برای این منظور هم می توان ظرفیت های تفریحی و سرگرم کننده در بحث مطالعه کتاب های مختلف را به آنها یادآوری کرد.
در این برهه زمانی که فضای مجازی جایگزین مدرسه شده است می توانیم ازکتاب صوتی استفاده کرد ؛ ویژگی مثبت کتاب های صوتی این است که در هر لحظه و مکان می توانید از آن استفاده کنید. اما هیچگاه جانشینی برای کتاب نخواهد شد .
برای علاقه به خواندن توصیه می شود که افراد کتاب مورد علاقه را تهیه و مطالعه کنند تا برای خواننده اش قابل هضم شود و همانطور که می دانیم کتاب داناتر از هر دوستی است و از بذل و بخشش آنچه می داند دریغ نمی کند.کتابی می‌تواند موفق باشد که علاوه بر سرگرم کردن خواننده و مخاطب خود، پیامی آموزشی به همراه داشته باشد و این حالت آموزشی و داشتن درس و نکات تازه یکی از ویژگی‌های یک کتاب خوب است
یک کتاب خوب دارای ویژگیهایی است که اگر نویسنده به آنها توجه کند می توانند مخاطبان زیادی را جذب کند؛ در این یادداشت ویژگی کتاب خوب را که به ذهنم خطور می کند برای شما مخاطبان محترم بازگو می کنم .

ویژگی کتاب خوب
نام کتاب : اولین ویژگی کتاب خوب عنوان کتاب است که خواننده را جذب می کند
شروع خوب : معمولا چند صفحه اول کتاب نشان دهنده ماهیتی است که فرد به دنبال آن است.و خواننده در همان چند صفحه مجذوب کتاب می شود
زبان و ادبیات آسان : استفاده خوب از زبان توسط نویسنده ویژگی دیگر کتاب است . کتاب باید از حس خوبی برخوردار باشد؛ شاید دلیل اینکه کودکان علاقه به کتاب داستان داشته باشند نوع ریتم و آهنگ کلمات است ، بچه که بودم کیهان بچه ها را دوست داشتم و آن رامرتب خریداری می کردم ؛ از طرفی داستان و از طرف دیگر نقاشی و رنگ آمیزی داشت و برایم بسیار فرح بخش بود . هفته ها را به انتظار کیهان بچه ها می گذراندم و این انتظار شیرین نتیجه مطالب متنوع وسرگرم کننده ای بود که من کودک را یک هفته چشم به راه می گذاشت .
ترغیب خواننده به خواندن کتاب : ویژگی دیگری که یک کتاب خوب باید داشته باشد این است که خواننده را برای ادامه ی خواندن ترغیب و علاقه مند کند که بداند در ادامه چه اتفاقی می افتد ،.کتابهای رمان فهیمه رحیمی مخصوصا کتاب پنجره اش را دوست داشتم ، این کتاب به قدری جذاب بود که در طول یک ماه سه بار آن را مطالعه کردم.
تاثیر در زندگی : وقتی که یک کتاب خوب می‌خوانید تک تک جملات آن در ناخودآگاه ذهن شما باقی می‌مانند ، کتاب خوب به شما یاد می‌دهد در زندگی چطور رفتار کنید، چطور بیندیشید و چطور خط فکری خودتان را پیدا کنید و شکل بدهید .
تصویر سازی از کتاب : خواننده از یک کتاب خوب تصویر سازی میکند و از عمق وجود خود با کلمات کتاب حرکت می کند؛ نویسندگان خوب معمولا از جملات کوتاه و روشن استفاده می کنند. در این صورت ذهن خواننده نیز به خوبی می تواند روند داستانی کتاب را ادارک کند. کتاب داستان راستان یکی از کتابهای بود که بیشتر موقع ها آن را مطالعه می کردم چون جذابیت خاصی داشت ؛ کتاب داستان راستان نقل داستان‌هایی از ائمه و معصومین اسلام است که استاد شهید مرتضی مطهری آن را به زبان ساده می نگارد ؛ این کتاب برای عموم مردم قابل فهم است و مخاطب می‌تواند به راحتی با داستان‌هایش ارتباط برقرار کند.

پایان خوش : خواننده دوست دارد پایان کتابی که میخواند پایان مثبتی باشد و از آن تجربه بیاموزد ، خوب یادم هست با سه بار خواندن کتاب پنجره هر سه بار گریه کرده و تا چند روز فکرم درگیر داستان بود .
پر کردن اوفات فراغت : مطالعه کتاب خوب بسیاری از لحظه‌های دوست داشتنی را که به دلیل وضعیت شیوع کرونا از آن محروم شدند، اوقات فراغتشان را پر و باعث موفقیت آنها در زندگی ، کسب علم و انجام فعالیت های هنری می شود.

مطالب بالا تعداد از ویژگیهای یک کتاب خوب بود که به ذهنم رسیده و بر اساس تجربه بیان کردم ، کتاب دوستی هنرمند ، پر سود ، آموزنده و یار مهربان ماست که باید از آن به درستی استفاده کرد .
در پایان باید گفت کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک حال بشر بوده است، تا آدمی با اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی گام بر دارد. ما زمانی می‌توانیم با کتاب مأنوس شویم که شرایط مناسب برای مطالعه را داشته باشیم؛ و این شرایط را هم خود ما باید فراهم کنیم. اگر این انگیزه را در خود ایجاد کنیم و کتاب را جزء بیشتری از زندگی و نیازهای طبیعی خود مانند خوردن و خوابیدن بدانیم، بدون شک کتابخوانی را نه فقط در زندگی، بلکه در جامعه نیز فرهنگ‌سازی خواهیم کرد.

در لوح و قلم شاهد آثار کتاب است سر منزل و مقصود گهربارکتاب است
تاریخ اگر ثبت شده در صف ایام تصویر رخش در خور گفتار کتاب است

نویسنده : اقدس فیضی

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Visits: 148

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=4591

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.