تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
2

حجاب، حصاری برای شیطان

  • کد خبر : 4461
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۲
حجاب، حصاری برای شیطان
مسئله حجاب از ضروريات دين شمرده مي شود و هر مسلمانی چه مرد و چه زن بایستی آن را رعایت نماید

با شنیدن کلمه حجاب ناخداگاه یاد آن بسیحی ۱۳ یا ۱۴ ساله در ذهنم مرور می شود ، زمانیکه در اسارت بود و خانم هندی برای مصاحبه با آنان آمد ، به خبرنگار گفت :

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است                                                       ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

و تا آن بانو حجاب را رعایت نکرد با او سخنی نگفت .امروز ۲۱ تیرماه مصادف با روز حجاب و عفاف  است ؛ چرا این مسئله آنفدر پر اهمیت است که برایش روزی خاص در تقویم نگاشته اند .

حجاب در لغت به معنای پرده و پوشش است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنای چیزی است که مانع از رویت شود و از همین روست که در سوره شوری آیه ۵۱ عبارت “من وراء حجاب یعنی از پسِ پوششی ” آمده که کنایه از غیب و جایی است که قابل رویت نیست. در معنای عفاف باید گفت عفت حالت نفسانی است که انسان را از غلبه شهوت باز دارد؛ به بیان قرآن کریم عفیف به شخصى اطلاق مى شود که خود نگهدار و با مناعت باشد.
مسئله حجاب از ضروریات دین شمرده می شود و هر مسلمانی چه مرد و چه زن بایستی آن را رعایت نماید؛ عفاف و حجاب از اضلاع اصلی سیره فاطمه (س) است که در سبک زندگی معصومین (ع) دیده می شود. هدف از تشریع حکم الهی وجوب حجاب اسلامی، تقرب به خداوند، تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است.ودر واقع حجاب به ظاهر و عفت به درون انسان نظر دارد .
در اسلام به مسئله حجاب ، دردو بخش توجه دارد: اول پوشاندن بدن، به جز جاهایی که شرع مقدس اجازه داده ، دوم پنهان داشتن زینت ها است .آنچه در قرآن کریم به صراحت و مؤکد به آن اشاره شده، ضرورت داشتن پوشش حجاب برای زنان و مردان است.جاهایی مانند پوشاندن تمام بدن جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ و یا پنهان کردن زینت خانم‌ها از نگاه نامحرم از مواردی است که در انتخاب و رعایت حجاب باید آن را در نظر داشت.
اما چرا در مسئله حجاب بیشتز به زنان تاکید شده که خود را بپوشانند ؟
خداوند در قرآن می فرماید :زنان مؤمن برای اینکه مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند،به گونه‌ای خود را بپوشانند که زمینه‌ای برای بی‌حرمتی به آنها فراهم نگردد ؛ یعنی پوشش، معرّف شخصیت و عفت زن مؤمن است و موجب می‌گردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند.
بنابراین، حجاب و پوشش زن،به منزله‌ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرّف در حریم ناموس دیگران را دارند. رسول خدا (ص) فرمودند: برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش لباسش را جمع و فشرده کند ؛ به تعبیر استاد شهید مطهری ، علت این که در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است، این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلب ها و دل ها، مرد شکار است و زن شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حسی شکارچی گری او ناشی می شود. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می خواهد دلبری کند و مرد را دل باخته کند و در دام علاقه خود اسیر سازد؛ زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. زن تمایل به خودنمایی و تبرج دارد اما مرد تمایل به چشم چرانی.
بنابراین، اختصاص یافتن حجاب در زنان صرفا به خاطر وضع خاص خود آنان نیست، بلکه تا حدود زیادی به خاطر وضعی است که مردان در برابر آنان دارند. اما برای حفظ نظام جامعه و کیان خانواده لازم است زنان حجاب بیشتری را رعایت نمایند
آیا حجاب و عفاف مختص به بانوان است
اما گره خوردن واژه حجاب با نام زنان، نباید عاملی باشد  که از پوشش مردان جامعه غفلت شود  ؛ آقایان هم ‌باید در پوشش خود باید و نبایدهایی را رعایت کنند. در واقع‌مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم‌های عفت در جامعه، باید آن را درنظر بگیرند. اصل حجاب درباره ی آقایان پوشاندن عورتین است اما اگر در جایی قرار می¬ گیرند که در معرض نگاه شهوت آلود دیگران یا به گونه¬ ای است که طرف انگشت نما می¬شود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.
متاسفانه مردان جامعه ما یادشان رفته است که در تعالیم دینی، در قرآن و احادیث معصومان(ع) بارها و بارها سفارش شده است که مردان چشمان خود را به زیر بیندازند و نگاه به زنان نامحرم نکنند که نگاه هوس آلود تیری از تیرهای شیطان است .
حیا، حجاب و عفاف در مردان را باید در حقیقت زمینه سازی برای ایجاد حجاب و عفاف در زنان دانست. طبیعی است وقتی فروشنده ای جنسی را که عرضه می کند مشتری نداشته باشد بعد از مدتی از فروش آن پشیمان شده و دیگر آن را عرضه نمی کند. خانم های بد پوشش و بی حجاب هم وقتی ببینند که در جامعه مردان اهمیتی به آن ها نمی دهند و هیچ نگاهی زیبایی های آن ها را تعقیب نمی کند کم کم از کرده خود پشیمان وآن عمل را ترک می کنند .
.پیامبر اکرم می فرماید : ” یکی از گروهی که وارد جهنم می شوند زنان بدحجابی هستند که برای فتنه و فریب مردان خود را آرایش و زینت می کنند.”متاسفانه افراد بدحجاب نه تنها باعث تزلزل و نابودی خانواده‌های خود بلکه باعث تزلزل در پایه‌های زندگی سایر مردم نیز هستند
آقایان بد حجاب به خانواده خود بی رحمی می کنند و مردان با ایمان، که غیرتمندی از نشانه های آنهاست، تحت هیچ شرایطی به زنان و دخترانشان اجازه نمی دهند که راه انحرافی بی حجابی را بپیمایند و با بی حجابی خود باعث انحراف دیگران شوند.
چرا چادر حجاب برتر است
درحقیقت چادر الگوی اسلامی ایرانی برای حجاب بوده و نماد ملی زن‌های ایرانی برای دین‌داری است که امروزه هم به عنوان یک میراث معنوی و فرهنگی زنده و کارآمد مورد استفاده است. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در بیان نقش پوشش کامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن می‎فرماید: «فانّ شدّه الحجاب ابقی علیهنّ؛ همانا حجاب و پوشش کامل، زنان را سالم‎تر و پاک‎تر نگاه خواهد داشت.»
ان طور که اشاره شد چادر کامل‌ترین نوع پوشش است. چادر محاسن و مزیت‌های زیادی دارد که باید به آن توجه شود. از یک طرف مشاهده می‌کنیم که چادر ساده است و سادگی رمز مهمی در برتر بودن این نوع پوشش است. درواقع چادر تکه پارچه است که به صورت آزاد در دور بدن قرار می‌گیرد و هیچ جلب توجهی نمی‌کند.
از طرف دیگر چادر این مزیت را دارد که حجابی کاملاً آزاد و راحت است. به این معنا که خانم‌ها می‌توانند در کمترین زمان ممکن از این نوع پوشش استفاده کنند و بر روی هر نوع لباسی از آن استفاده کنند. درواقع محدودیتی در این مورد ندارند و برای سر کردن و استفاده از آن وقت زیادی نیاز نیست.هم از نظر شکل و فرم، بیانگر متانت و شخصیت و وقار زنان است با این حال، لباس های دیگر نظیر مانتو و امثال آن نیز در صورتی که موجب پوشش کامل زن باشد و از جهت فرم بگونه ای نباشد که بر آمدگی های طبیعی بدن زن را نمایش دهد، هیچ مانعی ندارد. انتخاب پوشش باید به گونه ای باشد که برجستگی ها و حجم بدن زن نامشخص باشد. لذا لباسهای تنگ و چسبان و کوتاه اگرچه تمام بدن را بپوشانند، مورد تأیید آیات و روایات اسلامی نمی باشند

رهبر معظم انقلاب م فرمایند : “بدون چادر هم حجاب، ممکن است. حجاب به معنی پوشیدن سالم است وما هیچ وقت نگفتیم که حتما چادر باشد، و غیرچادر نباشد.”

چادر یادگار حضرت زهراست
برای زنان ما ، چادر یادگار حضرت زهراست ، چراکه شکل حجاب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و شباهت به چادر امروزی دارد ، شیخ طبرسی در جلد اول کتاب احتجاج، نحوه حجاب و پوشش آن حضرت در زمان خروج از منزل در قضیه فدک را این طور توصیف کرده است: “حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در زمان بیرون آمدن از منزل، مقنعه خود را به‌طور محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به تن کردند، آن چادر به‌شکلی بود که تمام بدن آن حضرت را به‌طور کامل می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید. گروهی از نزدیکان و زنان قوم، آن حضرت را تا مسجد همراهی می‌کردند.”
حضرت زهرا علیهاالسلام چنان حجب و عفاف، این فضیلت مورد خواست و رضایت خداوند، را سرلوحه ى رفتار خویش قرار داده بود که از همه ى نامحرمان حتى از مردان نابینا نیز خود را مى پوشاند.در کتاب تهذیب الأحکام، ج ۱، ص ۴۲۹ آمده است : حضرت فاطمه زهرا (س) در آخرین روزهای عمر پر برکت خود ضمن وصیتی به اسماء فرمودند:
من بسیار زشت و زننده می دانم که جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه ای روی بدنش تشییع می کنند و افرادی اندام و حجم بدن او را مشاهده کرده و برای دیگران تعریف می نمایند. مرا بر تختی که اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد، قرار مده؛ بلکه مرا با پوشش کامل تشییع کن، خداوند تو را از آتش جهنم مستور و محفوظ نماید.
با این سخن دختر گرانقدر رسول اکرم (ص) متوجه می شویم که چادر بهترین و کامل‌ترین پوشش برای زنان است که آنها را در مقابل نگاه و آزار نامحرمان محافظت می‌کند.

حجاب فقط پوشش ظاهر نیست
همانگونه که گفته شد در اسلام به حجاب سفارش شده است، اما این مسئله فقط به موضوع پوشش مربوط نیست بلکه امری رفتاری نیز هست. یعنی افراد در عین حال که حجاب خود را رعایت می کنند باید وضع ظاهر، رفتار، گفتارشان، نوع راه رفتن، حتّی نوع نگاه به افراد و اطرافیان، حساب شده و متین و سنگین باشد. مثلادر قرآن در مورد گفتار زنان در سوره احزاب آیه ۳۲ خداوند فرموده : “زنان نباید با صدای نرم و لطیف سخن گویند، مردی که دارای قلب بیمار است، طمع می کند. زنان سخن پسندیده گویند. ”
خداوند در آیه ۳۰ سوره نوردر خصوص نگاه به نامحرم می‌فرمایند: «به مردان مؤمن بگو چشم‌های خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند.»
و در سوره نور ایه ۳۱ می فرماید : به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند (و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.
سخن آخر اینکه کرامت انسانی زن، در سایه عفاف وحجابش تامین می‌شود؛ پرواضح است که ایجاد زندگی سالم و پیشروی به سوی کمال مطلوب که فطرت آدمی آن را خواستار است، وقتی تحقّق می‌پذیرد که انسان توان مقابله با نَفْس امّاره را داشته باشد و در میدان ستیز و مبارزه با او زانو نزند، چون در صورت عدم توان مقابله با دشمن داخلی (نَفْس امّاره) و تبعیّت از او، آدمی هویّت انسانی خویش را می‌بازد و از انسانیّت خارج می‌شود و در مسیر حیوانیّت گام می‌نهد، بلکه بدتر از چهارپایان می‌شود؛ حجاب حصاری برای شیطان است و راه نفوذش را به دل و جان  آدمی می بندد .

نوبسنده و خبرنکار : اقدس فیضی

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Visits: 6

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=4461

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.