تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
1

رسانه و صدور انقلاب انسان ساز

  • کد خبر : 4357
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
رسانه و صدور انقلاب انسان ساز
از منظر امام راحل همه و همه می توانند اسلام را آن طوری که خدا، قرآن ، انبیا و روایات هست به مردم دنیا ارائه بدهند و این از هزارها توپ و تانک، بیشتر می تواند مؤثر باشد.نفش رسانه ها در تمام وجوه زندگی بشریت چه بر سیاست و اقتصاد و چه بر اجتماع و فرهنگ تأثیرگذارند و در ترویج این انقلاب بسیار موثر بوده اند

انقلاب اسلامی ایران نخستین نهضت بیداری اسلامی در دوران معاصر است ؛ این انقلاب ارزش‌های دینی و اسلامی را احیا و توانمندی اسلام را در ایجاد یک حکومت مستقل و ارزش محور به جهانیان اثبات نمود . مردم ایران انقلاب خود را تنها مقابله با نظام شاهنشاهی نمی دانستند بلکه آن را راهی برای نجات همه بشریت از چنگال استعمار و نیز مکتبی حیات بخش برای محفوظ بودن از ایدئولوژیهای منحط شرق و غرب برشمردند. صادر کردن انقلاب یعنی مبارزه با استکبار ، آشتی وبیداری بین ملت ها ، عدالت در جهان ، آشنا کردن ملل مختلف با اسلام و توحید ناب محمدی است .
قرآن کتاب تربیت و انسان ‏سازی است و اسلام و مکتب توحیدی را برای تربیت انسان در همۀ ابعاد وجودی‏ اش توانمند دانسته است ، قران خودکتاب و رسانه کاملی است که با آیات و روایات گوناگون شرح حال زندگی پیامبران وپیروانشان را شرح می دهد و مشخص می کند که انقلاب اسلامی ، متعلق به همه بشریت است که اساس آن بر انسان سازی بنا شده است.
در طول تاریخ هر کدام از پیامبران و فرستادن خدا به نوعی انقلابی را به وجود آورده اند، و همه در یک جهت ، خدایی ، وپرورش انسان گام برداشته اند . هدف تمام پیامبران و عباداللَّه الصّالحین، این بوده که انسان صالح را در این زمین به وجود بیاورند.ساختن انسان‌های خوب ، بزرگترین معجزه‌ی نبوت است که قرآن کریم با تعبیرات «تزکیه» و «تعلیم» بدان اشاره نموده است. هیچ کس از اینکه اسلام دین جهانی و عمومی و پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله خاتم انبیاست شکی ندارد ، همانگونه که در آیات قرآن به آن اشاره شده است ؛ یاران رسول الله با نوشتن احادیث و سخنان پیامبر و نوع زندگی رسول اکرم(ص) که همواره در طول عمر مبارکشان به دنبال تعالی مردم و دستگیری از مستمندان و درماندگان بودند کار رسانه آن زمان را اجرا می کردند. و می نگارند که سیره ایشان و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام انسان ساز و کامل کننده است .
عاشورا و قیام امام حسین(ع) خود الگوی بی بدیلی است ؛ در کربلا به همگان ثابت کرد که در هر زمان و مکانی مکتب عاشورا ، مکتب انسان سازی است ؛ چنانچه وهب جوان تازه داماد از زندگی، خانم و مادرش گذشته و در راه اسلام در روز عاشورا به شهادت می رسد ، و حربن یزید ریاحی را به عنوان مرد آزاده به جهان معرفی می کند ؛ اری عاشورا حسینی، مکتب انسان سازی، آزادگی، ایثار، فداکاری، شجاعت و گذشت است ، در آن زمان هم حضرت زینب (س)و امام سجاد(ع) و بازماندگان کربلا رسالت خبری خود را تمام و وقایع روز عاشورا رابیان کردند نتیجه اش در آن زمان قیام مختار بود که بازهم رسانه ملی توانست این شخصیت را به مردم بشناساند .
انقلاب اسلامی ایران آمد، تا انسان صالح تربیت کند.امام خمینی(ره) هدف اصلی انقلاب اسلامی را انسان سازی و تربیت انسان می داند. توسعه سیاسی و اقتصادی در هر جامعه ای می تواند ایجاد شود اما تمایز اصلی انقلاب اسلامی این است که بر توسعه بعد معنوی ، و اخلاقی جامعه تاکید می کند. از نظر امام خمینی(ره) اگر چنین تحولی در اخلاق انسانها اتفاق نیفتد نه تنها انقلاب اسلامی به هدف خود دست نیافته است ،بلکه به سمت استبداد و دیکتاتوری نیز حرکت خواهد نمود .
از نظر امام خمینی قدس سره شریف انقلاب اسلامی ایران فقط منحصر به ملت ایران نیست ،هرچند پرچم دار آن ملت ایران است ، اماانقلابی بشری و جهانی است ؛ چون از جنس نهضت انبیا، الهی و معنوی است .و رمز ماندگاریش در دو رکن این نهضت یعنی خداپرستی و عدالت است.
امام می فرماید: «اینکه می گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر شود، این معنی غلط را از او برداشت نکنند که ما می خواهیم کشورگشایی کنیم… معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملت ها بیدار بشوند و همه دولت ها بیدار بشوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند نجات بدهند.»
ازدیدگاه رهبر انقلاب هم معنای صدور انقلاب این است که ملت های دنیا ببینند یک ملت با قدرت خود و با اتکا به اراده و عزم خویش و با توکل به خدا می تواند ایستادگی کند و تسلیم نشود. اگر ملت ها این پایداری را دیدند، باور خواهند کرد و تشویق خواهند شد که خودشان را از زیر بار ظلم نجات بدهند. صدور انقلاب یعنی صدور فرهنگ انسان ساز اسلام و صدور صفا و خلوص و تکیه و اصرار بر ارزش های انسانی. ما به این کار و انجام این وظیفه افتخار می کنیم. این راه انبیاست و ما این راه را باید ادامه دهیم.»
از منظر امام راحل همه و همه می توانند اسلام را آن طوری که خدا، قرآن ، انبیا و روایات هست به مردم دنیا ارائه بدهند و این از هزارها توپ و تانک، بیشتر می تواند مؤثر باشد.نفش رسانه ها در تمام وجوه زندگی بشریت چه بر سیاست و اقتصاد و چه بر اجتماع و فرهنگ تأثیرگذارند و در ترویج این انقلاب بسیار موثر بوده اند .
یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تحول جوانان بود ، امام خمینی در نتیجه حرکت انقلابی‌شان هویت جوان ایرانی را متحول کردند. جوانان انقلابی با نوشتن اعلامیه های امام و با نوار کاست نقش خبرنگار آن زمان را اجرا می کردند ؛ مساجد هم محل تجمع افراد بود و اخبار را به گوش مردم می رساندند ؛ در دوران پیروزی انقلاب ۵۷ وهشت سال جنگ تحمیلی ،رسانه های به ویژه صدا و سیما با به تصویر کشاندن عزیزان رزمنده به همه نشان داد ، جوانان با تربیت اسلامی و موفقیت در کسب معرفت الهی و تهذیب نفس و تصفیه اخلاق توانستند با جان فشانی انقلاب نو پا را پا برجا نگه دارند .
چه جوانان رشیدی که با دوربین لحظات ناب را شکار و آن را برای همه دنیا مخابره می کردند و یادآوری می کردند جنگ تحمیلی عرصه شکوفایی استعدادهای جوان انقلابی و فرصت و آزمون جدی برای به محک گذاشتن محصول انقلاب اسلامی بود. جوانان ایران اسلامی با تاسی از قیام عاشورا وخود ساختگی و دور کردن خود از مادیات و نثار جان ، انقلاب را به پیروزی رسانده و نشان دادند که پیروان مکتب اهل بیت(ع) هستند.
و باز رسانه ها چه زیبا این انقلاب انسان ساز را به تصویرمی کشاند که شهداوجانبازان جنگ از شهدای سال۴۲ تا شهدای کنونی همه تربیت شده این انقلاب بودند وبا اراده و انگیزه و مکتب امام به عزت رسیدند ؛ از دیگر دستاورد انقلاب و انسان سازیش استقلال جوانان در کسب مهارت و خلاقیت و اکتشافات بود . جوانان ایرانی با این همه مشکلات اقتصادی کشور و شاید با دست خالی با افتخار به قله سرافرازی دست پیدا کرده و امروز سرآمد جوانان دنیا هستند همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند : “مگر کسی می‌توانست امیدوار باشد یا تصور کند که جوان ایرانی یک روز دستش را به زانوی خود بگیرد و روی پایش بایستد و در مقابل یک رژیم، فریاد بلند کند؟ کاری که امام بزرگوار کردند، عبارت بود از همان معجزه‌ عظیمی که هنوز دشمنان این ملت و این کشور، مبهوت و متحیرند که در مقابل آن چه کنند “.
رسانه ها خودکفایی در عرصه‌های عمرانی و سازندگی جوان ایرانی را به رخ دنیا کشاندند و نمایان ساخت که جوان ایرانی با اتکا به خدا می تواند پیروز باشد و اینان یکی دیگر از عرصه‌های نمایش توانمندی‌های شاگردان مکتب امام خمینی به حساب می‌آید. حاج قاسم سلیمانی از همین افراد بود که پس از جنگ نیز جهاد در راه خداوند را برگزید و پس از انتصاب به عنوان فرمانده سپاه قدس عملا با شیطان بزرگ گلاویز شد و آمریکا را در منطقه غرب آسیا زمین گیر کرد. حاج قاسم سلیمانی زنده‌کننده ظرفیت‌های انقلاب که به نماد کار انقلابی در عرصه‌های گوناگون تبدیل شده است.
البته آرمان صدور انقلاب تنها محدود و منحصر به انقلاب اسلامی نیست ، بلکه حتی در دانشگاه های اروپا و قاره آمریکا در دو قرن اخیر به عنوان بخشی از رسالت برون مرزی همه انقلاب ها تلقی می شود.از دیدگاه امام خمینی در صدور انقلاب می بایست ملتها را هدف دانست و به ابعاد جامع صدور انقلاب توجه کرد ، تا اهداف و منافع جمهوری اسلامی ایران در محیط فراملّی برآورده شود.
کشور ایران الگویی بی نظیر برای بیداری اسلامی در کشورهای دیگر است ما می خواهیم ایران اسلامی به قله سر بلندی برسد تا همه از این سر بلندی الگو برداری کنند ؛ و همین موجب خوف در دل دشمنان می شود و برای تخریب این قله دست به هر برنامه ایی از جمله ترور شخصیت هایی چون شهید حاج قاسم سلیمانی می زنند .و این سرافرازی را رسانه ها فریاد می زنند و به گوش همگان می رسانند .
امروز قدرت ایرانی و قدرت اسلام در ایران توجه همه ملت خصوصا ملل ضعیف را جلب کرده است ؛ این انقلاب عظیم با پشتوانه مردمی امروز موجب بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای دنیا شده است و می رود که تشعشع آن تمام دنیا را بگیرد؛ الگوگیری نلسون ماندلا و انقلاب آفریقای جنوبی از تجربه انقلاب اسلامی است ؛ همچنان که در کشورهایی همچون تونس ، الجزایر ، عراق ، لبنان ، فلسطین ، مراکش ، سودان و … و بسیاری از کشورهای دیگر مرم برعلیه ظلم و ستم قد علم کرده ودر حال مبارزه هستند .و پیشرفت روزافزون این جنبش‌های اسلامی و موفقیت آن‌ها ، نشان از صدور انقلاب به قلب این کشورهاست .
رسانه ها با انعکاس اخبار و رویدادها مردم را از جریان وقایع روز ایران و جهان مطلع می ساختند و برآگاهی مردم می افزودند . امام خمینی در جریان هشت سال دفاع مقدس فرمودند : “صدا و سیما خود لشکری بود در مقابل دشمن ” و این تاثیر رسانه را در افکار مردم مشخص می کند .
هرچند با روی کار آمدن اینترنت و گوشی و ماهواره ، و با وجود جنجالهای غربیان برای براندازی حکومت و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران کار رسانه های دینی در صیانت و حفاظت از مرز‌های فرهنگی و عقیدتی و هویتی انقلاب هر روز سخت‌تر می‌شود ؛ اما نقش رسانه های داخلی بازگو کردن حقایق است َتا شبکه های ضد انقلابی با روحیه ملت بازی نکنند چرا که ملت ایران همان هایی هستند که وقتی پای انقلاب و دین و ایمانشان به خطر بیفتد از جان می گذرند و یک صدا به میدان می آیند .
انقلاب اسلامی ایران با پایه های محکمی مانند روشنگری های رهبری روز به روز قدرتمندتر می شود مردم در آزمون های مختلف قرار گرفته اند و نشان دادند که شاگردان خوب مکتب امام هستند و با تبعیت از ولایت رهبری استحکام بیشتری نیز پیدا خواهد کرد و همچنان این خط جهاد و مبارزه، با هدایت مدبرانه رهبر معظم انقلاب ادامه دارد.
انقلاب اسلامی تعطیل شدنی نیست و همواره به راه خود ادامه می‌دهد و همچنان در حال تربیت افراد و نیروهایی است که در حوزه انقلاب اسلامی حرکت صحیح دارند. و رسانه های هم پا به پای انقلاب حرکت کرده وپیروزی انقلاب اسلامی را به همه دنیا مصادر می کنند

نویسنده و خبر نگار : اقدس فیضی

Visits: 4

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=4357

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.