تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
2

در پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه اقشار نقش آفرینی کردند

  • کد خبر : 4321
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
در پیروزی انقلاب اسلامی ایران  همه اقشار نقش آفرینی کردند
سرپرست آموزش و پرورش استان لرستان گفت : در پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه اقشار نقش آفرینی کردند

به گزارش هناسه نیوز ، به مناسبت فرا رسیدن روز ملی مبارزه با استکبار و روز دانش آموز ، زنگ استکبار ستیزی در دبیرستان دخترانه فرهنگیان خرم آباد نواخته شد .

سرپرست آموزش و پرورش لرستان پس از نواخته شدن زنگ استکبار ستیزی و روز دانش آموز گفت : در تقویم ایران اسلامی برای روز ۱۳ آبان مناسبت های مختلفی ثبت شده که اهمیت فراوانی در تاریخ این کشور ستم کشیده دارند .

وی افزود : قطع حق کاپیتولاسیون یا حق کنسولی برای اتباع خارجی بود که به واسطه انعقاد قرارداد ترکمانچای حقی برای اتباع شوروی در ایران قائل شد این حق استعماری از زمان ترکمانچای بر ایران تحمیل شد یکی از مناسبت‌های روز ۱۳ آبان است .

سرپرست آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد : در سال ۱۳۰۶ به خاطر فشار افکار عمومی و شرایطی که به واسطه تحولات بعد از جنگ جهانی اول روی داد موجب لغو این قرارداد شد ، از سال ۱۳۴۲ زمان کابینه اسدالله علم به دستور محمد رضا شاه پهلوی این حق مجدداً به رسمیت شناخته شد اما با مخالفت امام خمینی (ره) و نطق تاریخی امام راحل موجب ترس و نگرانی رژیم شد و در سال ۱۳۴۳ باعث شد که ماموران رژیم شاهنشاهی به منزل امام (ره)حمله کرده و ایشان را ازقم به تهران آورده و ازتهران به ترکیه تبعید کردند.
سید عیسی سهرابی با اشاره به اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه اقشار نقش آفرینی کردند خاطر نشان کرد : از جمله قشر دانشجو و دانش‌آموز که در ۱۳ آبان ۱۳۵۵ دانش‌آموزان پس از تعطیلی مدارس به طرف دانشگاه تهران حرکت کردند و با دانشجویان در راهپیمایی شرکت کردند و متأسفانه با ورود سربازان رژیم شاهنشاهی باعث شهید شدن تعداد زیادی از این عزیزان شد .

وی اضافه کرد : امام خمینی (ره) بعد از این روز پیامی صادر کرد و فرمود :که امید من به شما دانش آموزان است و دانش‌آموزان را امید انقلاب نامید.

سهرابی در ادامه گفت : سومین مناسبت این روز تسخیر سفارت امریکا یا همان لانه جاسوسی در تهران بود که دانشجویان دانشگاه های مختلف تهران به سفارت آمریکا ورود کرده و آن را تسخیر کردند و امام راحل آن را انقلاب دوم نامید .

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Views: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=4321

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.