تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
2

اجرای طرح تبدیل وضعیت کارگران قراردادی در هاله‌ای از ابهام/ پای دولت در میان است

  • کد خبر : 4267
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
اجرای طرح تبدیل وضعیت کارگران قراردادی در هاله‌ای از ابهام/ پای دولت در میان است
دبیر خانه کارگر لرستان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری را تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی تحت پوشش پیمانکاران عنوان کرد و گفت: کم کاری دولت دلیل اصلی تاخیر در ساماندهی وضعیت کارگران قراردادی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هناسه نیوز ، دبیر خانه کارگر لرستان با بیان این‌که کارگران زیادی با سابقه کاری بالا هنوز هم قراردادی هستند، افزود: با توجه به مصوبه مجلس و دولت قرار بود موضوع تبدیل وضعیت کارگران ساماندهی شود اما متاسفانه هنوز هیچ‌گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

موسیوند بیان کرد: جامعه کارگری انتظار دارد؛ دولت سیزدهم به عنوان یک دولت انقلابی با تلاش‌های مضاعف خود این مسئله را به ثمر رسانده و دغدغه خانواده‌های کارگران را رفع نماید.

این متولی جامعه کارگری هم‌چنین نقش نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی در راستای پیشبرد و تسریع در اجرای کامل این طرح را حیاتی خواند و اظهار نمود: کارگران و خانواده‌های آنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور همواره در صحنه‌های مختلف نظام و انقلاب پای کار بوده‌ و در رویدادهای انتخاباتی نیز نمایندگان را حمایت نموده‌اند، لذا نمایندگان مجلس بایستی تمام تلاش خود را در راستای رفع دغدغه‌های این قشر زحمتکش به کار بگیرند.

موسیوند یادآور شد: اگرچه اکثر نمایندگان استان همکاری لازم را با جامعه کارگری دارند اما انتظار ما این است این تعاملات بیش‌تر باشد.

دبیر خانه کارگر لرستان در ادامه به وضعیت حقوق و دستمزد کارگران اشاره کرد و بیان نمود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت معیشت کارگران نیز چندان مطلوب نبوده به طوری‌که حقوق ناچیز آن‌ها جوابگوی نیازهای‌شان نیست، انتظار ما از دولت انقلابی اجرای صحیح ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است، یقینا اگر این ماده‌های قانونی به صورت کامل به اجرا درآیند مشکلات کارگران و بازنشستگان تا حدودی رفع خواهد شد.

موسیوند در بخش دیگری از سخنان خود به طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت قبل طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت ناقص اجرا شد، در این زمینه انتظار ما از دولت اجرای کامل این طرح است، کما این‌که از این حیث مستلزم حمایت جدی مجلس نیز هستیم.

وی حفظ اشتغال موجود، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار و ۹۶ قانون تامین اجتماعی را سه خواسته اصلی جامعه کارگری برشمرد و اظهار داشت: این در حالی‌ست که عدم نظارت دقیق دولت بر قراردادهای کارگری، امنیت شغلی کارگران را نیز مورد هجمه قرار داده است.

دبیر خانه کارگر لرستان با اشاره به مشکلات بیمه‌ای، برخی از کارفرمایان را بیمه گریز خطاب کرد و اضافه نمود: در این زمینه بیش‌ترین مشکلات بیمه‌ای را در بخش کارگران ساختمانی داریم، کارگران زیادی فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند که انتظار ما از تامین اجتماعی توجه بیش‌تر برای تحت پوشش قرار دادن کارگران واقعی ساختمانی است.

موسیوند عدم ساماندهی وضعیت کارگران فصلی را از دیگر چالش‌های جامعه کارگری لرستان دانست و تصریح کرد: از آنجا که نقش اداره کار و شهرداری‌ها در این زمینه بسیار حائز اهمیت است اما هنوز هیچ‌گونه اقدامی در راستای ساماندهی کارگران فصلی صورت نگرفته است، شهرداری‌ها می‌توانند با ایجاد مراکز مشخص و ثبت کارگران در یک سامانه پاسخگوی دغدغه‌های این کارگران باشند اما علی‌رغم وعده و‌ وعیدهای شورای شهر خرم‌آباد این مهم نیز مورد غفلت واقع شده است.

دبیر خانه کارگر لرستان در پایان گفت: حمایت دولت از واحدهای تولیدی می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند و همین مسئله باعث افزایش راندمان کار و تولید شود، اعتقاد بر این است دولت انقلابی می‌تواند با حمایت‌های مالیاتی، گمرکی، ارزی و بیمه‌ای از کارفرمایان و کارگران مشکلات حوزه‌ی کار و تولید را به حداقل برساند.

نویسنده و خبرنگار : اکبر بابایی منفرد

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Views: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=4267

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.