تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 2 ذو القعدة 1445 Thursday, 9 May , 2024
0

مشکلات پیش روی مطبوعات

  • کد خبر : 3944
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
مشکلات پیش روی مطبوعات
اصحاب جراید در بحث سیاسی بعد از سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه مطبوعات رکن چهارم می باشند از جنس مولفه های سیاسی هستند یعنی اینکه نشریات کارکرد سیاسی - اجتماعی دارند، ولی از نظر فرهنگی و اجتماعی همانند معلمان به جامعه آموزش و فرهنگی سازی می‌آموزند

.
به گزارش پایگاه خبری هناسه نیوز ، اصحاب جراید باید به جامعه و شهر اهمیت دهند و مشکلات، کمبودها و عقب ماندگی ها را به خوبی بررسی و بیان کنند و در متن کار باشند.
کلی گرایش به رسانه‌های مکتوب در اغلب کشورهای دنیا در حال کاهش است ؛بجز چند روزنامه پرتیراژ جهان( ژاپن، هند و چین) که بیشترین روزنامه‌ و آمریکا، آلمان، بریتانیا، کره‌جنوبی بیشترین تیراژ و روزنامه را دارند. بقیه کشورها رشد مطبوعاتشان بصورت نزولی حرکت می کند
این روزها مطبوعات ایران هم روزهای خوشی را سپری نمی کنند. و دارای مشکلات فراوانی هستند که به تازگی این مشکلات زیاد و کار را برای صاحبان این مشاغل بیشتر کرده است .
یکی از مشکلات مطبوعات تامین هزینه سنگین چاپخانه است که هر روز با گرانی کاغذ نشریات و روزنامه ها از تعداد صفحات کاسته و باعث شده عده‌ای فقط دنبال منابع اقتصادی باشند اما نشریاتی هم که از لحاظ مادی تامین هستند باز هم به کیفیت توجه نمی کنند .
رسانه‌های ما به‌شدت به اقتصاد دولتی وابسته‌اند وقتی اقتصاد دچار مشکل شود آنها نیز به‌شدت تضعیف می‌شوند. توقف فعالیت، افت تیراژ، تعدیل نیرو، حذف صفحات، کاهش حقوق و مزایا و ….. تعداد دیگری از مشکلات مطبوعات به شمار می رود .
وقتی ارتباط مطبوعات با جامعه هدف قطع می شود ، بعضی از نشریات مجبورند برای تداوم حیات نشریه خود در خدمت قشر خاصی از جامعه که صاحبان سرمایه را تشکیل می‌دهند باشند .
مخاطبین واقعی مطبوعات مردم هستند که به نوعی فراموش شده‌اند چون این افراد نمی‌توانند در تامین هزینه های نشریات دخیل باشند.
علاوه بر اوضاع اقتصادی نامناسب، بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌ها نیز موجب افت شدید در تیراژ آنها شده است، البته یکی از دلایل رویگردانی مردم از مطبوعات به کیفیت پایین محتوای مطبوعات، و اینکه مطبوعات ذائقه و نیاز مخاطبان را فراهم نمی کنند بر می گردد .

یکی دیگر از دلایل افت مطبوعات زمانی بود که فضای مجازی بدون داشتن هیچ‌گونه خط قرمزی اطلاع‌رسانی می‌کند درحالی‌که رسانه‌های مکتوب مجبور به درنظر گرفتن ملاحظات و خطوط متعددی هستند، شبکه‌های مجازی با ورودشان به دنیای واقعی غوغا به پا کردند، این فضای آزاد هیچ سندیتی نداشته و بدلیل عدم ماندگاری مطالب در این فضا بسیاری از خبرنگاران و مطبوعاتیها و پیشکسوتان مورد هجمه قرار می گیرند ، واز طرفی مردم و بیشتر اصحاب رسانه ها هم به سمت و سوی فضای مجازی کشیده می شوند و این ضربه ای بر پیکر جراید مکتوب خواهد زد .
لرستان دارای ظرفیت های بالای کشاورزی و دامداری، صنعتی ،صنایع دستی و گردشگری است ولی به دلیل بی توجهی بسیاری از مسئولین یکی از استانهای محروم و کم درآمد است و برخی از افراد برای امرار معاش خود وارد مطبوعات شده و مشکلات را چند برابر می کنند .
تعداد بالای جراید و پایگاه های برخط و الکترونیکی ، مجوزهای بدون کارشناسی ، ورود و رویش افراد بازار نما به مطبوعات ، خود یکی از عدم توسعه یافتگی استان است .
وقتی مدیران مطبوعات استان برای تامین هزینه های خودنیمی از صفحات نشریه را به آگهی اختصاص می دهند و به علت در اختیار نداشتن امکانات فنی و حتی خبرنگار بقیه صفحات را نیز به خبرهای روابط عمومی اختصاص دهند، بی شک موفق نخواهند بود و نقشی در پیشرفت فرهنگی استان ندارند.
در استان لرستان ۱۲۵ مجوز محلی (هفته نامه ، دو هفته نامه و ماهنامه و فصل نامه) ، بیش از ۹۰ پایگاه خبری و ۱۰۰ سرپرستی در سطح شهر خرم آباد دارد و با توجه به اینکه بیشتر این سرپرستی ها در دست یک یا چند نفر می باشند که هر یک برای اهداف مادی تعدادی بازاریاب را به کار گرفته وخود را خبر نگار معرفی و باعث چالش در استان می شوند ، این افراد هرچند از دوره های آموزشی خبرنگاری به دور می باشند اما داعیه مطبوعاتی دارند و در بعضی از موارد باعث رنجش و کند شدن کارها مسئولین دستگاه های اجرایی می شوند .
وقتی اکثریت نشریات محلی نه ستون یادداشت مدیر مسوول یا سردبیر داشته باشد و نه ستونی ویژه از اظهارنظر خوانندگان چه ارتباطی می تواند با مردم برقرار کند؟
مسوولان نشریات محلی در گیر مشکل کاغذ ، طراحی، چاپ و توزیع هستند ، بیمه هایشان مشکل دارند و تعدادی با تعطیلی کارگاه ها مواجه هستند ، نرخ هزینه بیمه بالاست ، ماموران بازرس بیمه همکاری
لازم را در خصوص بازرسی دفاتر انجام نمی دهند و به محض ندیدن خبرنگاران یا تعطیلی کارگاه و یا عدم حضور خبرنگاران را ثبت می کند ؛ در حالی که خبرنگار وظیفه اش جمع آوری اخبار و حضور در جلسات اداری است ، خبرنگاری که در دفتر بنشیند که خبرنگار نیست .

مدیران مطبوعات محلی تحمل یکدیگر را ندارند، سیستم توزیع آگهی اداری مناسب نیست بر این کار هم باید نظارت بیشتری اعمال شود وهم هر رسانه باید به روز باشد و فکری به حال ماندگاری خود بکن

مطبوعات کالایی ضروری و لازم در سبد خرید خانوار نیست. اگر مردم درآمد نداشته باشند از خرید مطبوعات صرف‌نظر می‌کنند؛ بنابراین توجه وزارت ارشاد و دولت باید بر این موضوع باشد که صنعت نشر و چاپ را تقویت کنند و کاری کنند که شمع روشنگری خاموش نشود.
آنچه امروز دولت به مطبوعات اختصاص می‌دهد بخش کوچکی از نیاز مطبوعات است ؛ اگر نشریات از نظر مالی خوب باشند
می توانند بهتر و اصولی تر کار خود را انجام دهند.
به امید رفع موانع کاری آنها و همواری راهشان

خبرنگار و نویسنده : اقدس فیضی

Views: 7

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=3944

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.