تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
2

خدا آب داد

  • کد خبر : 3928
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
خدا آب داد
آب ، نعمتی بی نظیر ، جلوه ی زیبایی و طراوت و مظهر پاکی و زلالی و هدیه ایی از طرف خداوند برای ادامه ی هستی است.

آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب ، بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکل شناخت امروزی آن است. بیش از ۷۱٫۱٪ وزن یک انسان از آب تشکیل شده‌است و نیز بیش از ۶۸٪ سطح کره زمین را آب پوشانده‌است .
با این همه تنها ۳ درصد از آب‌های کره زمین شیرین و قابل شرب است و باقی آن به علت محلول بودن انواع نمک‌ها خصوصاً نمک خوراکی برای نوشیدن مناسب نیست. از همین سه درصد نیز ۲٪ آن منجمد در دوقطب شمال و جنوب و بیش از ۹۴٪ به صورت شور است
به برکت وجود آب ، زمین سیاره پر ابی که انسانها در آن زندگی می کنند و چون سه چهارم سطح کره زمین با آب پوشیده شده است ، از این رو هنگامی که از فضا به زمین به زمین نگاه می کنیم عموما آن را کره ای به رنگ آبی می بینیم.
تمامی موجودات زنده مانند،انسانها،جانوران،وگیاهان بطور مستقیم به آب وابسته هستند.آب نه تنها برای مصارف آشامیدن وکارهای روزمره کاربرد دارد بلکه برای حل مشکلات صنایع و کشاورزی نقش اصلی وعمده را دارد.
در سوره های بقره، انعام، انفال و رعد بر واژه آب اشاره شده است. در سوره رعد «ماء» به معنی آب است. قرآن کریم ۶۳ بار به این مفهوم پرداخته است. . در قرآن کریم آب رزق الهی است؛ آب برکت خداوندی است که حیات می بخشد

در آیات یاد شده خداوند تبارک و تعالی ضمن بیان فواید آب ، ارزش والا و اهمیت آن را به انسانها بفهماند. ودر آیه دیگری حق تعالی دنیا را به آب تشبیه کرده است:” (ای رسول ما برای امت) زندگی دنیا را برای آنها به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم” (کهف آیه ۴۵)
در سال ۱۹۹۲ و در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل (UNCED) که در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، موضوع روز جهانی آب رسما مطرح شد.
از سال۱۹۹۳ هر سال یک شعار جدید درباره مسایل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌ های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد. شعار امسال روز جهانی آب، در روز ۲ فروردین ۱۴۰۰ ارزشگذاری آب نامیده شده است. چون آب دارای ۳ ارزش حیاتی، فرهنگی و اقتصادی است.
نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می دهید.یک فرد متوسط روزانه حدود ۲ تا ۳ لیوان آب از تنفس، و ۱ لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد. اگر ۳ تا ۴ لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به ۸ لیوان در روز آب نیاز پیدا می کند.شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده اید، را برای بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر.اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین می رود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می شود.
آب خواص فراوانی دارد از جمله خواص آب می توان به موارد زیر اشاره ای کرد :
* به عنوان یک حلال بسیار قوی در بدن.
* رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.
* تنظیم درجه حرارت و خنک سازی بدن توسط تعریق.
* حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.
* روانکاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن،از دیگر خواص آب است.
* کاهش آماس مثانه با زدودن باکتریها از مثانه.
* کمک به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.
* حمل مواد مغذی و اکسیژن
▪️کاهش وزن بدن ، بالا بردن کارایی مغز و از بیماری های خطرناک و جدی مثل ورم مفاصل، سرطان و بیماری های قلبی، جلوگیری می کند.

روز جهانی آب در ایران هر سال مصادف با تعطیلات نوروزی است، این در حالی است که با مراجعه به تاریخ معلوم می شود که ایرانیان در گذشته روز سیزدهم اسفند هر سال را که «نوروز آب ها» نام داشته به کنار چشمه ها و رودها می رفتند و با برپا کردن مراسم خاصی، عطر و گلاب در آبها می افشاندند، بر همین اساس سیزدهم اسفند ماه روز ملی آب در ایران نامگذاری شده است. اما به راحتی و سادگی از کناراین روز عبور می کنیم و گویی یک روز عادی است. نه خبری از بزرگداشت و نه خبری از فرهنگ سازی در گرامیداشت این ماده حیاتی لا اقل بین کودکان و نوجوانان کشورمان که آینده ساز این کشور خواهند بود هستیم.
ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و این محدودیت باعث شده که گذشتگان این سرزمین نیز قدر و ارزش آب را به ویژه در مناطق کویری کشور دانسته و راهکارهای متفاوتی برای زیست و کنار آمدن با کم آبی از طریق صرفه‌جویی و بهره وری بیشتر آب، توجه داشته اند. ایران جز کشورهای کم آب و خشک، و دارای منابع آب محدود است. میانگین بارندگی سالانه در جهان ۸۶۰ میلیمتر است، این در حالی است که میانگین بارندگی سالانه در ایران ۲۵۰ میلیمترمی‌باشد

حدود ۳۰ سال پیش، در شرایطی که کشاورزان با حفر ۲۰ الی ۳۰ متر از عمق زمین به آب دسترسی داشتند اما امروز باید ۳۰۰ متر برای رسیدن به آب چاه حفر کنند و این زنگ خطر و هشداری بزرگ برای منطقه محسوب می‌شود. سرانه مصرف آب به صورت روزانه در کشور ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است. کشوری مثل آلمان در قلب اروپا با اینکه دارای میزان سالیانه بارش ۷۰۰ میلیمتر می باشد اما سرانه مصرف آب در این کشور ۱۳۰ لیتر در شبانه روز می باشد

با این روند کنونی جهان وافزایش جمعیت دنیا،بحرانهای آینده شکل گرفته که ازآن به بحران آب درجهان یاد می شودوملتی موفق خواهد بود که بتواند آب را به نحو احسن مدیریت کند.
برای صرفه جویی باید رویکرد اصلاح الگوی مصرف همواره به مردم یادآوری شود. شاخص و مدیریت بهره وری را جایگزین استخراج بی رویه آب کنیم. کاهش میزان برداشت از آب های زیرزمینی نیازمند فرهنگ سازی، زمینه سازی قانونی و فنی است.

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است و از کارهایی که میتواند در کاهش و صرفه جویی در مصرف آب کمک کند موارد زیر می باشد :
در موقع مسواک زدن ، حمام کردن ، شستن میوه ها ، شستن ظرفها .آبیاری گلها ، شستن لباس و شستن خودرو آب را بیهوده باز نگذارید ،شیر های آبی که چکه می کنندو یا نشتی دارند را تعمیر کنید
از سنسورهای الکترونیکی برای قطع و وصل لوله ها استفاده کنیم ، کم کردن فشار آب لوله ، نصب کولر در سایه و به کودکان درست مصرف کردن را بیاموزیم .
نسخه شفا بخش کشاورزی بهره وری منابع آبی است، بهره وری یعنی با کمترین میزان مصرف آب محصولی را تولید کنیم که هم از لحاظ کمی بیشترین باشد و هم از لحاظ کیفی محصولی باشد که ارزش اقتصادی داشته باشد که این موضوع با تحقق تغییر الگوی کشت محقق می شود. به سمت کشت گلخانه ای برویم چرا که در کشت گلخانه ای مصرف آب به صورت چشم گیری کاهش می یابد که البته این روش هزینه بردار است و نیاز است که دولت کشاورزان را در این راستا یاری دهد ، کشاورزان از آبیاری نوین استفاده کنند که این مورد نیاز به فرهنگ سازی دارد ، محصولات مقاوم در برابر خشکی ، استفاده کمپوست و مالچ ‌برای حفظ و نگهداری آب در خاک ، استفاده از محصولات ارگانیک و ده ها روش دیگر میتواند در کشاورزی استفاده و مصرف آب را مدیریت کرد .
البته در صنعت هم می توان روشهای زیادی استفاده کرد که کمک شایانی به صرفه جویی در آب می کند یکی از این روشها به روز کردن تجهیزات است ، روش دیگر اطلاع رسانی و آموزش و فرهنگ درست مصرف کردن آب در بین کارکنان ، استفاده آب غیر شرب ، تصفیه فاضلابها برای برخی کارها وکاهش هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم واحدهای صنعتی و کاهش مصارف انرژی در بسیاری از بخش‌ها می تواند در صرفه جویی از آب موثر باشد
سخن آخر اینکه آب مایه حیات موجودات زنده و موجب پاکی و طهارت می شود . بدون آب طراوت و شادی و شادمانی نخواهیم داشت ، یک لحظه جهان را بدون آب در نظر بگیرید! غیر ممکن است. زندگی بدون آب هیچ وقت تحقق پیدا نمی کند.‌
در آخر از اینکه خدا آب داد سپاسگزاریم و تلاش می کنیم از این رزق الهی استفاده مناسب و در صرفه جویی در آن دقت کنیم تا نسل‌های آینده مان دچار مشکل کم آبی نباشند .

نویسنده و خبرنگار : اقدس فیضی

خبرنگار؛

اقدس فیضی
اقدس فیضی
خبرنگاروسردبیر

Visits: 12

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=3928

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.