تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
2

تشریح پویش استانی تبیین درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در لرستان

  • کد خبر : 11095
  • ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۴:۱۹
تشریح پویش استانی تبیین درگاه ملی مجوزهای کسب و کار در لرستان
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان در نشست با اصحاب رسانه پویش استانی تبیین درگاه ملی مجوزهای کسب و کاررا تشریح کرد

 به گزارش هناسه نیوز ، در این نشست،خبری که در سالن همایش های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد. دکترعلی محمدی به همراه دکتر ترحمی معاون اقتصادی این اداره کل به تبیین و تشریح برنامه های پویش استانی درگاه ملی مجوزها پرداختند.

 محمدی در خصوص معرفی درگاه ملی مجوزها بیان داشت: درراستای تسریع در صدور مجوزها و بهبود فضای کسب و کارو اشتغال زایی در کشور، الکترونیکی سازی صدور مجوزها با دستور ریاست محترم جمهور، از ابتدای سال ۱۴٠۱ به عنوان یک بستر اینترنتی آغاز به کار نمود و درحال حاضر تنها مرجع رسمی صدور و تعیین شرایط مجوزها می باشد.

 مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان به کارکردهای اصلی درگاه ملی مجوزها پرداخت و ادامه داد :

✓ شفاف سازی شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب وکارها

✓ معرفی مرجع اصلی صادرکننده مجوز هر کسب و کار

✓ سهل کردن شرایط، مدارک، زمان وهزینه لازم برای صدور مجوزهمه کسب وکارها

✓ ثبت نام از متقاضیان دریافت مجوز، راهنمایی و هدایت آن ها به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز

✓ پشتیبانی و پیگیری دریافت مجوز، مورد نظر متقاضی در زمان اعلام شده و پیگیری قضایی درصورت عدم صدور مجوز بدون دلیل موجه

✓ صرفه جویی در هزینه و زمان متقاضیان و جلوگیری از سردرگمی و مراجعه حضوری متقاضیان به دستگاههای اجرایی از جمله کارکردهای اصلی درگاه ملی مجوزهاست .

 محمدی با بیان اینکه مجوزها به دو دسته کلی ثبت محور و تایید محور دسته بندی می شوند گفت : برای مجوزهای ثبت محور، متقاضی پس از ورود به درگاه صادرکننده مجوز تا ۲۴ساعت فرصت دارد، فایل های مدارک لازم را بارگذاری کند و بلا فاصله پس از تکمیل مدارک، مجوز بصورت شناسه التکرونیکی صادر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان ادامه داد: ۸۰درصد مجوزها، ثبت محور و پس از ثبت درخواست و اخذ استعلامات پایه، حداکثر ۳روزه صادر می شوند، همچنین کلیه مجوزهای خانگی و ۹۰ درصد مجوزهای صنفی، ثبت محورند.

محمدی ابا اشاره به اینکه  برای مجوزهای تایید محور، دستگاههای صادر کننده مجوز حداکثر ۱۰روز فرصت دارند، مدارک را بار گذاری و ملاحظه نمایند. و درصورت تکمیل آن ها، فرآیند اخذ استعلامات لازم و صدور مجوز را شروع کنند بیان کرد : در صورت نقص مدارک، صادرکننده می تواند درخواست را رد نماید، ولی موظف است، دلیل رد درخواست متقاضی را به وی اطلاع دهد.

 این مقام مسئول در خصوص زمان،اخذ مجوزهای تایید محور گفت : پس از اخذ پاسخ استعلامات تخصصی (مانند، آزمون، تغییر کاربری زمین، ساخت بنا، محیط زیست، استاندارد، حریم برق، راه، آب، و…) صادر و صدورشان بسته به تعداد و دشواری استعلامات بین ۴تا حدود یکصد روز به طول می انجامد.

وی ادامه داد :   تاکنون شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور ۴هزارو ۷۳٠مجوز کسب و کار در درگاه ملی مجوزها اعلام شده است

این مقام مسئول در ادامه به بیان مصادیق جرایم مراجع صادر کننده درفرآیند صدور مجوزها پرداخت و گفت: مطالبه شرط، مدارک یا هزینه ای بیشتر ازآنچه دردرگاه ملی مجوزها اعلام شده، از متقاضی مجوز، مطالبه مجوز کاغذی از فردی که شناسه یکتا داشته و نامش در بانک اطلاعات کسب و کارها می باشد. از مصادیق جرم است که حداقل ۶ماه حبس تعزیری در پی دارد.و متقاضیان می توانند دراین خصوص شکایت خودرا به صورت الکترونیک در درگاه ملی مجوزها ثبت کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان بیان کرد : دراین رابطه درلرستان شعبه نهم بازپرسی دادسرای عمومی وانقلاب مرکز استان جهت رسیدگی وبرخورد با متخلفان از اجرای احکام این قانون تعیین گردیده است.

 محمدی، مصادیق تخلفات مراجع صادر کننده در فرآیند صدور مجوزها را بشرح ذیل اعلام و گفت :

✓ فراخواندن حضوری متقاضی مجوز برای تحویل مدارک

✓صادر نکردن مجوز به بهانه اشباع بازار،

✓ محدودیت ظرفیت، حدود صنفی

✓ رد درخواست متقاضی بدون ارایه دلیل

✓ تحویل کاغذ استعلام از سایر ادارات به متقاضی مجوز

✓ ثبت نام از متقاضی دریافت مجوز خارج ازدرگاه ملی مجوزها

که اینگونه تخلفات با اعلام درگاه ملی مجوزها تحت پیگرد از طریق سازمان بازرسی کل کشور قرار می گیرند.

محمدی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان به لزوم تبدیل کلیه مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا تاکید کرد و ادامه داد : فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، دردرگاه ملی مجوزها آغاز شده است و به حکم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار همه مجوزهای قدیمی به شناسه یکتا «مجوز الکترونیکی» تبدیل شوند و کلیه دارندگان مجوزها ی قدیمی یا کاغذی می بایست تا پایان سال ۱۴٠۲ از طریق درگاه ملی مجوزها به صورت کاملا رایگان و غیر حضوری، شناسه یکتا دریافت نمایند.

 وی افزود: مجوز کسب و کار معتبر، صرفا الکترونیکی و شناسه یکتا بوده و می بایست، در بانک اطلاعات مجوزهای کشور به نشانی qr. mojavez. ir وجود داشته باشد.

محمدی در خصوص امکان ثبت شکایت به صورت کاملا الکترونیکی و غیرحضوری در درگاه ملی مجوزها اشاره کرد و گفت : درصورت عدم صدور مجوز و شکایت متقاضی، دستگاه اجرایی مربوطه صادر کننده مجوز، ۷روز جهت بررسی شکایت، زمان دارد.

این مقام مسئول ادامه داد :  در این رابطه سه حالت متصور است._ شکایت مورد پذیرش واقع شده و مجوز صادر شود _ شکایت مورد پذیرش واقع نشده و دلایل، رد مجوز تشریح گردد، در این صورت، دلایل رد، در مرکز ملی پایش کسب و کار مجددا بررسی می شود و اینکه  هیچ گونه پاسخی به شکایت متقاضی از سوی دستگاه صادر کننده ارایه نگردد، در این صورت مرکز می تواند اعلام وقوع جرم نماید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان به عملکرد درگاه ملی مجوزها  در نه ماهه ابتدای سال جاری در استان لرستان اشاره کرد و گفت : تعداد کل درخواست ها ۲۹هزارو ۸۹۶ مورد ، تعداد مجوزهای صادر شده، ۱۷هزارو ۳۸۸ ، تعداد مجوزهای صادر شده مواجه با تاخیر را ۵هزارو ۹۲۳ ، و تعدادعدم صدور ها را ۷هزارو ۸۴۴مورد بر شمرد.

محمدی همچنین این عملکرد ازابتدای ایجاد درگاه مجوزها در استان تا پایان آذرماه ۱۴٠۲ را بیان کرد: تعداد کل درخواست ها: ۴۶هزارو ۳۷۱مورد  ، تعداد مجوزهای صادر شده ۲۵هزارو  ۱۷۹، تعداد مجوزهای صادر شده مواجه با تاخیر را ۷هزارو ۶۱۳ و تعداد عدم صدورها را ۱۴هزارو ۳۵۱ مورد است.

Visits: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=11095

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.