تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
0

تبیین ، جهادی سخت در برابر معاندان

  • کد خبر : 10952
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
تبیین ، جهادی سخت در برابر معاندان
در جهاد تبیین مهم‌ترین مولفه روایت کردن است، زیرا اگر راوی نباشیم دشمن واقعیت را برعکس و طبق نظر خود روایت می‌کند و آنگاه قدرت دفاع از ما سلب می شود

جهاد تبیین اصطلاحی است که به دنبال سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ش، مورد اشاره قرار گرفته، و در آذرماه سال ۱۴۰۰ش، جهت روشن کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

جهاد یعنی تلاش و مجاهدت در راه خدا و تبیین یعنی روشنگری معنا می شود تبیین به این معناست که در برابر افرادی که دریافت درستی از انقلاب، مفاهیم انقلاب، پیشرفت‌ها و پسرفت‌های آن ندارند، روشنگری انجام گیرد و به‌عنوان یک راهبرد برای انقلاب، نظام، جامعه و یک کار مستمر تلقی شود.

 از مهمترین شاخصه‌هایِ جهاد، اهمیت زمان شناسی و عمل کردن به موقع است؛ چرا که اگر جهاد در راه خدا در زمان خاص خودش انجام نشود نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. این روزها اهمیت تبیین و روشنگری بیشتر درک می‌شود تا بدانجا که از آن به عنوان جهاد تعبیر شده است. جهاد تبیین، تاثیر  مهمی در تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه دارد. این مسئله آنقدر مهم که رهبر انقلاب در سخنرانیهایش آن را به کرار بیان می کند .

اگر به گذشته برگردیم می بینم اتبیا برای رسالت خود تلاش و روشنگری فراوان انجام داده اند تبیین و بیان مبارزه با جهل و نادانی و آشنا کردن بشر با حقایق آفرینش و قرار دادن آنان در مسیر عبودیت و بندگی از مهمترین وظایف پیغمبران بوده است؛ و این هدف همواره با مخالفهای دشمنان رو به رو بوده است

سخنان برجسته حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه ،حضرت زنیب و اما سجاد با خطبه های خود در شام ، مقابل یزید ، اقدامات امیرکبیر و کوتاه کردن دست سلطه در زمان قاجار ، آشکار کردن اعمال حکومت پهلوی توسط امام خمینی ، هشت سال دفاع مقدس از مصادیق  جهاد تبیین هستند .

جهاد تبیین فقط برای گروه خاصی نیست بلکه مخاطب جهاد تبیین تمام اقشار جامعه هستند. چرا که به‌عنوان یک فریضه‌ی قطعی، ضمن آنکه بر همگان لازم و ضروری است می‌تواند تحریف‌های پدید آمده توسط رسانه‌های دشمن را بزداید و گفتمانی درست، منطقی و مستدل با حفظ پشتوانه اجتماعی در مسیر از بین بردن مشکلات، رقم بزند؛ برای انجام جهاد تبیین، فرد باید دغدغه ها و مسائل را بشناسد و سپس برای رفع چالش ها اقدام کند. و این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که مصادیق عنوان شده در جهاد تبیین با رعایت الزامات اخلاقی آن به جامعه تزریق شود.

البته برای کسانی که در مسند هدایت مردم قرار دارند، «جهاد تبیین» ارزش مضاعف پیدا می‌کند؛ زیرا مجاهدت مضاعفی لازم است تا فردی که در رأس دستگاه تبلیغی یا رسانه‌ای است، مطلب برایش روشن شود و او بتواند برای دیگران روشنگری کند؛ بنابراین، یکی از مهم‌ترین مخاطبان تبیین، نخبگان، مسئولان ، علما و مدیران هستند.

همانطور که جهاد به واسطه سختی‌هایی که دارد از گردن مکلفین ساقط نمی‌شود سختی‌های «جهاد تبیین» هم باعث نمی‌شود که مسئولیت آن از دوش مردم برداشته شود. بدون تردید جهاد تبیین یکی از نیازهای اساسی امروز جامعه است و عدم انجام درست آن می‌تواند نتایج زیان باری به وجود بیاورد

همانگونه که می دانیم با روی کار آمدن انقلاب اسلامی دست بیگانگان از کشور کوتاه شد و همین موجب شد تا دشمنان به دنبال تضعیف نظام و ضربه زدن به آن باشند، جنگ نرم و رسانه ای یکی از حربه های دشمن بر علیه نظام است  که با تغییر دادن باورهای مردم نسبت به اسلام ، آنها را از این حقایق دور نگه می دارد به عبارتی هدفشان این است که دست از دینتان بردارید و تابع دین ما شوید است .

در جهاد تبیین آگاهی خود  را در حوزه های مورد هجمه دشمنان مخصوصا جوانان زیاد کنیم ، با ید طبق منطق روز و نو حرکت کرد و با هر قشری با ادبیات  خودش صحبت شود تا تاثیرش بیشتر داشته باشد . توجه خانواده ها بر روی رفتار فرزندان و نزدیکان و شنیدن سخن آنان با مهربانی و عطفونت تاثیر بسزایی در عملکرد آنان دارد  .

آیت ‌الله خامنه‌ای در بیان اهمیّتِ این موضوع می‌فرماید : “اگر جهاد تبیین بدرستی صورت نگیرد، دنیامداران حتّی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد؛ یعنی اگر من و شما کارمان را درست انجام ندهیم، آن که برایش صرفاً دنیا مطرح است حتّی دین را هم در خدمت خواهد گرفت.
 شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند”

حضور فعال و آگاهانه در گروه های اجتماعی در فضای مجازی و نشر و بازنشر مطالب و مستندات تهیه شده توسط مراکز و گروه های معتبر در فضای مجازی کار خوبی است ، در اغتشاشات سال گذشته دشمنان بسیاری از فیلمها و عکسهای دروغین را به تصویر می کشیدند تا اذهان عمومی را بر علیه انقلاب اسلامی خدشه دار کنند .یعنی دستاوردهای این نظام را اندک جلوه دهند و با بزرگ‌نمایی مشکلات، نقص‌ها را بزرگ نشان دهند.

رهبر انقلاب فرمودند : ” جهاد تبیین را جدّی بگیرید، اینکه من مدام میگویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم میگویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوانها؛ دشمن مشغول این کار است.”

موضوع جهاد تبیین یکی از عرصه‌های مبارزه‌ی دائمی جریان حق و باطل است در جهاد تبیین دشمن ستیزی بیگانگان را در برابر اسلام و ملت ایران بشناسیم و در این مورد مطالعه و کسب آگاهی کنیم ، تبیینِ حقیقت و اطلّاع‌رسانی به افکار عمومی و بیداری ذهن ها بسیار مهم است چرا که باعث حفظ حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی می‌شود

به طور کلی جهاد تبیین برای دشمنان ما خطرآفرین است زیرا توطئه‌های آن‌ها را نقش بر آب می‌کند و در این موارد است که دشمن مجبور به حذف فیزیکی و ترور شخصیتهای چون حاج قاسم سلیمانی ، مرتضی مطهری ، شهیدان رجایی و باهنر ، شهید بهشتی و هزاران شهید ترور دیگر میکند .

Visits: 23

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=10952

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.