تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
1

فواید ویتامین D3 و اهمیت استفاده از مکمل آن

  • کد خبر : 10385
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
فواید ویتامین D3 و اهمیت استفاده از مکمل آن
ویتامین D3 نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد و با پیشرفت علم هر روز یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز آن برای بشر شناخته می‌شود. این ویتامین یکی از انواع ویتامین D است که تامین آن برای بدن بیشتر از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید انجام می‌گیرد.

ویتامین D3 یکی از انواع ویتامین D است که بهترین منبع تامین آن برای بدن از طریق نور خورشید است. فواید ویتامین D3 آنقدر زیاد است که دانشمندان هر روز به ابعاد جدیدی از آن دست پیدا می‌کنند. کمبود این ویتامین در سراسر جهان به عنوان یک بیماری بسیار شایع شناخته شده است. بنابراین بعید نیست شما نیز این بیماری را داشته باشید. با یک تست ساده خون، کمبود ویتامین دی در بدن مشخص می‌شود. اگر از کمبود ویتامین D رنج می‌برید، حتما از مکمل‌های غذایی نیز کمک بگیرید.

ویتامین D3 و فرق آن با ویتامین D2

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که در طبیعت در دو نوع D2 و D3 یافت می‌شود. ویتامین D در جذب کلسیم نقش بسیار موثری داشته و برای رشد استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین عملکرد صحیح آنها ضروری به شمار می‌آید. ویتامین‌های بسیاری در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان نقش دارند اما شاید بتوان ویتامین دی را تاثیرگذارترین ویتامین در ارتقاء سیستم ایمنی بدن دانست.

ویتامین D2 از منابع گیاهی و ویتامین D3 از منابع حیوانی دریافت می‌شود. همچنین ویتامین D3 را می‌توان به طور مستقیم با قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای بدن تامین کرد. منابع خوراکی ویتامین D2  بسیار ارزان‌تر از ویتامین D3 است بنابراین هنگامی که می‌بینید مثلا روی یک آبمیوه نوشته شده “غنی از ویتامین D” منظور بیشتر ویتامین دی۲ است نه دی۳٫

به این نکته توجه داشته باشید که هر دو نوع از ویتامین D برای بدن ضروری هستند و باید نیاز بدن به هر دوی آنها تامین شود. ویتامین D2 را در گیاهانی همچون قارچ و غذاهای غنی شده می‌توان به وفور یافت. ویتامین D3 نیز در ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی و زرده تخم مرغ به مقادیر بسیار بالایی وجود دارد. منابع غذایی ویتامین D در جذب بهتر کلسیم نیز می‌توانند موثر باشند.

مقدار مصرف ویتامین D و بهترین زمان مصرف آن

یک نوزاد تازه متولد شده تا سن یک سالگی روزانه به ۱۰ میکروگرم ویتامین دی نیاز دارد. اما پس از این سن تا سن ۷۰ سالگی هر روز ۱۵ میکروگرم ویتامین D باید مصرف شود. بعد از ۷۰ سالگی نیز بدن هر روز برای تامین ویتامین د مورد نیاز خود به ۲۰ میکروگرم از این ویتامین احتیاج دارد.

از آنجایی که ویتامین D محلول در چربی است و مقدار اضافه آن از بدن دفع نمی‌شود، باید در مقدار مصرف آن نهایت دقت را داشت زیرا تجمع بیش از حد آن در بدن نیز مشکلات عدیده دیگری را به وجود خواهد آورد. بهترین زمان مصرف ویتامین D همراه با وعده‌های غذایی است اما توصیه می‌شود که این ویتامین را در کنار چربی‌های مفید استفاده کنید تا جذب بهتری در بدن داشته باشد.

Visits: 0

لینک کوتاه : https://henasehnews.ir/?p=10385

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.